180

LIES FROM RELIABLE SOURCES,
OR A RECURRING LOVE FOR ‘POLITICAL’ EXILE

The three-volume ‘Historical Encyclopedia of Siberia’ (Novosibirsk, 2009), edited
by the Siberian Branch of the RAS (Russian Academy of Sciences) Institute for
History, surprised historians as its authors do not seem to consider private press as a
historiographical source. The reference book contains data on official governorate
gazettes and eparchial bulletins and only provides a few facts about the first private
newspaper ‘Amur’”. That is, the encyclopedia, in fact, declares the primacy of official
media.

The first scholars to disagree with that approach were researchers from Tomsk.
In her work entitled ‘The periodical press of the city of Tomsk (from the 19" to the
beginning of the 20" centuries: formation and development)’**, Natalia V. Zhilyakova
tries ‘to close this gap, to summarize the facts on Tomsk’s periodical press prior to
1917, to reveal its key tendencies using the original texts of newspapers and
magazines...”"",

Although the book covers a large span of time — the whole 19" and the beginning
of the 20™ centuries, as is indicated in the title, there were only three papers in the
periodical repertoire of that time that could build up the image of the region: (i)
‘Sibirskaya gazeta’ (‘The Siberian News’, 1881-1888), referred to in the Soviet times
as ‘an offspring of political exile’****; (ii) the ‘reptilian’***** ‘Sibirskii vestnik politiki,
literatury i obshchestvennoi zhizni’ (‘The Siberian Bulletin of Politics, Literature, and
Social Life’, 1885-1905), ‘blackhundredist™****, inclined to political denunciation against
its opponents”*******; (iii) ‘Sibirskaya zhizn ” (‘ The Siberian Life’) that grew out of ‘ Tomskii

* *Amur’ (Rus. «AMyp») was the first private newspaper in Irkutsk, Eastern Siberia, established
in 1860. The last issue was published in 1862. (Translator s note.)

** Zhilyakova Natalia V. Zhurnalistika goroda Tomska (19 — nachalo 20 veka: stanovieniye i
razvitiye) : The periodical press of the city of Tomsk (from the 19* to the beginning of the 20
century: formation and development) / N.V. Zhilyakova. Tomsk: Tomsk University Press,
2011. 446 p.

*** Ibidem, p. 8. .

> Shvetsov S.P. Kul turnoye znacheniye politicheskoi ssylki v Zapadnoi Sibiri : The cultural
importance of the political exile in Western Siberia // Katorga i ssylka (Penal servitude and
exile), 1928. Vol. 4. P. 91.

*** Turunov A. Gazety : Newspapers // Sibirskaya sovetskaya entsiklopedia (The Soviet
Encyclopedia of Siberia). Vol. 1. Article 593.

****** The Black Hundreds (sometimes The Black Hundred), also known as the black-hundredists
(Chornaya sotnya, chernosotentsy) was a nationalist movement in Russia in the early 20"
century. (Translator s note.)

*** Nikolayev V.I. Sibirskaya periodicheskaya pechat’i politicheskaya ssylka : The Siberian
periodical press and political exile // Katorga i ssylka (Penal servitude and exile), 1928. Vol.
4.P. 112.

Tyumen State University Herald. 2013. No. 2



Lies from Reliable Sources ... 181

spravochnyi listok’ (‘The Tomsk Directory’) (1894-1919), the paper where ‘progressive
tendencies’ went hand in hand with ‘double-dyed Blackhundredists from amongst
high-ranking officials’” and with the Archiereus Macarius II considered ‘a pogrom-
maker’ by Soviet researchers. All these clichés and labels pinned on the newspapers
and their leaders a decade after the October revolution were reflected in reference
books of that time and served as markers, or ticks, for the Soviet censorship. It was
not easy to conduct scientific research outside those ticks.

Those red ticks, or flags, although pretty faded by now, still seem to be influential,
as they might have hindered Natalia Zhilyakova in breaking an old stereotype according
to which one part of Tomsk periodicals was served by political convicts while another
part was actually led by exiled criminals. This might make Zhilyakova’s history of
‘Sibirskaya gazeta’ mostly unpersuasive, though the author has been doing research
into this periodical source since her first steps in science.

Yet, for instance, the evidence of V. Krutovsky strongly suggests that “at first there
were almost no political exiles among people working for Sibirskaya gazeta’. Even
the newspaper’s reporters were mostly from the local intelligentsia’**. If we study the
corpus of censorial documents, we’ll find out that A.V. Adrianov, one of the fathers
of ‘Sibirskaya gazeta’, was clear from any suspicion on the part of the gendarmerie.
In 1880, when the printing office of the Irkutsk newspaper ‘Sibir ” was burnt down
and its publisher A.P. Nesterov arrested, the Third Section of His Imperial Majesty’s
Own Chancery reported to the General Directorate for Press that it saw no obstacles
to ‘the appointment of Adrianov to the position of editor-in-chief” of the above-
mentioned Irkutsk newspaper. Three years later, when the question arose as to whether
he could be appointed to the same position at ‘Sibirskaya gazeta’, the Police
Department reported: “In consequence of his friendly relations and joint residence
with a person brought to interrogation as suspected of a state crime, Adrianov also
aroused suspicion of political unreliability which, however, did not prove true.”*™

‘Sibirskaya gazeta’ employed various types of exiles. For instance, F.V. Volkhovsky
and S.L. Chudnovsky served their sentence as a result of preventive measures against
revolutionary propaganda. But the majority of the exiles involved in the work of the
newspaper were administrative exiles, i.e. individuals accused of political unreliability
at the discretion of local authorities. Adrianov’s case, documented by the Police
Department, is quite rare and thus significant, as he was considered politically
unreliable by the authorities of the province, but at the same time the ruling of the
latter was not shared by the gendarmery. More often in such cases, both sides would
share one viewpoint.

* Shvetsov S.P. Kul turnoye znacheniye politicheskoi ssylki v Zapadnoi Sibiri : The cultural
importance of the political exile in Western Siberia / Katorga i ssylka (Penal servitude and
exile), 1928. Vol. 4. P. 95.

* Krutovsky V. Periodicheskaya pechat’v Tomske : The periodical press of Tomsk // Gorod
Tomsk : The city of Tomsk, 1912. P. 289.

*** Russian State Historical Archives (RGIA). Inventory 12: 1883. File 100. Page 7-8.

HISTORY



182 Summaries and reviews

One of the reporters of ‘Sibirskii vestnik politiki, literatury i obshchestvennoi
zhizni’, Viktor Kostyurin, was a convict in the so called ‘Trial of the 193”°. In his
letters, he declared himself a political exile. Yet, he was convicted of the attempted
murder of Goryunovich, a ‘betrayer’. So was he a political offender or a criminal?
This appears an uneasy question, as far as we consider the Trial of the 193 in general.
Less than one third of the 770 people named in this case and brought to interrogation
were tried. Out of this number, 80 people were justified by the Court and sentenced
to administrative exile, as it was sanctioned by Alexander II. None of the convicts,
however, ever filed a request for mercy.

The idea of conducting a more detailed study of the Trial of the 193 might seem
unethical as it may compromise the honour and dignity of people long dead.
Nonetheless, the importance of political exiles for the local Siberian press, increasingly
stressed by Zhilyakova at each page of her work, is overestimated, as we can judge
by Adrianov’s recently published letters to G.N. Potanin. Thus, in a letter dated June
20" 1882, he complains that ‘there is no publisher, the editor has gone and a new one
has not been appointed yet... All this affects the newspaper, as you see, and now I
am almost alone in charge of it. All menial jobs, money and subscription matters,
intercourse with co-workers and most of the editor’s work are in my hands. .. There’s
no other way out but to coax Makushin into being en editor. He did not seem to yield
before, but this time, perhaps, he will, seeing how critical the circumstances are.
Otherwise, we are to put up the shutters.’

Towards the end of 1886, the absence of staff correspondents and the lack of
material supplies made Adrianov hold a meeting with the co-workers and friends of
the newspapers. The matter of concern was whether ‘Sibirskaya gazeta’ should
continue to be published or should be closed. Early in 1887 the decision was made:
“We are pretty well penniless; the paper is flagging and won’t last more than a year.’
The same had happened earlier to ‘Kamsko-Volzhskaya gazeta’, edited in Kazan during
the years 1872-1874. When the newspaper’s reporter, the famous lawyer Konstantin
V. Lavrsky, was exiled to Vologda by decision of the Governor, the editor-in-chief N.
Agafonov wrote: ‘There is no reason to close the paper ourselves. Let the honor of
doing this belong to the same government that put Lavrsky out of the way. Then we’d
say that we yielded to physical force.’

Yuri L. Mandrika

* The Trial of the 193 was a series of criminal trials held in Russia in 1877-1878 under the
rule of Tsar Alexander II. The trial consisted of 193 students and other “revolutionaries”
charged with populist “unrest” and propaganda against the Russian Empire. (Translator §
Note.)

Tyumen State University Herald. 2013. No. 2



