Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14016
Title: О некоторых социологических закономерностях развития современного образования
Other Titles: On certain sociological regularities of contemporary education development
Authors: Шафранов-куцев, Геннадий Филиппович
Gennady, F. Shafranov-kutsev
Keywords: a social and professional structure;A social institute of education;непрерывное образование;элитное образование;образование и качество жизни;образование как градообразующий и расселенческий фактор;столичное образование;социологические закономерности развития образования;социально-профессиональная структура;Социальный институт образования;elite education;education as an increasingly important city-compositional and population-distributional factor;social regularities for education development;life-long education
Issue Date: 2015
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования. 2015. Том 1 №2(2)
Abstract: Система образования является важнейшим социальным институтом общества, который имеет свои внутренние социологические закономерности развития. Их анализ имеет большое значение для прогнозирования развития национальной и региональных систем образования. Особое значение имеют такие закономерности для выявления связи образования с социально-профессиональной структурой общества, профориентацией молодежи, качеством жизни, здоровьем населения. Система образования — своего рода и социальный фильтр, и социальный лифт для молодых людей. Именно в системе образования закладываются социальные противоречия, социальное неравенство и другие проблемы будущего общества. Духовные, культурные, информационные потребности человека являются основными ускорителями развития, факторами непрерывного образования. Масштабы и потребности развития образования в современном мире становятся важным градообразующим и расселенческим . The educational system is one of the most important institutions that has its inherent regularities of development. Their analysis is one of great relevance for forecasting the development of the national and regional education systems. Such regularities are particularly important for the identification of links between education and social and professional structure of society, vocational guidance for the young generation, life standards, and public health. Educational system is a kind of social filter and social lift for youth. It is within the educational system that social conflicts, social inequality and other problems of the future society are generated. Spiritual, cultural and informational needs of people are powerful development accelerators and factors of life-long education. The scale and development needs of education are regarded as an increasingly important city-compositional and population-distributional factor in the contemporary world.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14016
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.