Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14129
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBoeva, G. N.en
dc.contributor.authorБоева, Г. Н.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T06:52:46Z-
dc.date.available2018-12-12T06:52:46Z-
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationБоева, Г. Н. Драматургические новации Л. Андреева и С. Пшибышевского: рецептивный аспект / Г. Н. Боева // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 3(3). – С. 50-58.ru
dc.identifier.issn2411-197Х
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14129-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14129
dc.description.abstractThis article explores the similarity of Andreev’s and Przybyszewski’s innovative dramaturgic experiments. The author of the article suggests that the perception of Andreev as Przybyszewski’s «double» in the turn-of-20th-century Russia may be explained by a search for precedents in European art for the Russian writer’s innovations. The Polish decadent was an important figure in European art and, at the same time, a part of the Russian cultural space. Critics based their comparisons of the two authors on the similarity of their philosophical and aesthetical premises reflected in the writers’ works, as well as on the peculiarity of their position in the contemporary literary process – being on the borderline of different trends. Besides, the closeness of the two writers was, to a great degree, formed in the readers’ consciousness thanks to the Kulturtrger efforts of two influential Symbolist publications – the journals «Scales» and «The Golden Fleece», which saw their mission in merging Western European and Russian art. The article presents both the empirical aspect of the reception of Andreev’s plays as inspired by experiments of the Polish decadent and the comparison between theoretical premises of the two playwrights – Przybyszewski’s programmatic essay «On Drama and the Stage» (1902, in Russian 1904) and Andreev’s two «Letters on the Theatre» (1913-14). The article’s author demonstrates that calling for the rejection of using theatre as entertainment as well as for the new psychologism, Andreev, following Przybyszewski, constructs his premises on the concept of soul («psyche») – the key concept for European modernism. At the end of the article the author suggests that both authors were included in the European modernist discourse and notes the similarity of the two writers’ posthumous literary reputations, which have also affected the reception of their dramatic heritage.en
dc.description.abstractСтатья посвящена осмыслению близости новаторских драматургических опытов Л. Андреева и С. Пшибышевского.Восприятие в России начала ХХ в. Андреева как «двойника» Пшибышевского автор объясняет поиском прецедентности в новациях русского писателя в европейском искусстве, знаковой фигурой которого был польский декадент, являвшийся в то же время и частью российского культурного пространства. Основанием для сближения двух имен в критике служили близость мировоззренческих и эстетических установок, отразившаяся в художественной практике писателей, своеобразие их положения в современном литературном процессе – пограничное среди разных направлений. Кроме того, родственность двух писателей в читательском сознании в большей степени формировалась благодаря культуртрегерским усилиям двух авторитетных печатных органов символизма – журналов «Весы» и «Золотое руно», видевших свою миссию в сближении западноевропейского и русского искусства.В статье представлен и эмпирический план рецепции андреевских пьес как навеянных опытами польского декадента, и сопоставление теоретических установок двух драматургов: программного эссе Пшибышевского «О драме и сцене» (1902, на русском – 1904) и двух «Писем о театре» Андреева (1913-1914). Автор показывает, что, призывая к отказу от зрелищности на сцене и новому психологизму, Андреев, вслед за Пшибышевским, выстраивает свои положения на ключевом для европейского модернизма концепте «душа» («психе»). Завершается статья мыслями автора о включенности обоих писателей в европейский модернистский дискурс и о сходстве посмертных литературных репутаций двух писателей, повлиявших и на восприятие их драматургического наследия.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 3(3)ru
dc.subjectcriticismen
dc.subjectsymbolismen
dc.subjectreceptionen
dc.subjectinnovationen
dc.subjectdramaturgyen
dc.subjectStanislaw Przybyszewskien
dc.subjectLeonid Andreeven
dc.subjecttheateren
dc.subjectкритикаru
dc.subjectсимволизмru
dc.subjectСтанислав Пшибышевскийru
dc.subjectрецепцияru
dc.subjectноваторствоru
dc.subjectдраматургияru
dc.subjectтеатрru
dc.subjectЛеонид Андреевru
dc.titleДраматургические новации Л. Андреева и С. Пшибышевского: рецептивный аспектru
dc.title.alternativeDramaturgic innovations in the works of L. Andreev and S. Przybyszewski: the reception aspecten
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage50
local.description.lastpage58
local.issue3(3)
local.volume1
local.identifier.uuid7b6736f2-f29a-442a-807a-2dcfaa117d4b-
local.identifier.handleru-tsu/14129-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Боева.pdf2.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.