Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14295
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBeliakova, I. E.en
dc.contributor.authorБелякова, И. Е.ru
dc.date.accessioned2018-12-12T06:58:18Z-
dc.date.available2018-12-12T06:58:18Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationБелякова, И. Е. Семантическая «девальвация» эстетической ценности прекрасного в рассказах о любви Л.С. Петрушевской / И. Е. Белякова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Филология / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2013. – № 1. – С. 92-98.ru
dc.identifier.issn1562-2983-
dc.identifier.issn1994-8484-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14295-
dc.description.abstractThis article is devoted to the analysis of the lexemes belonging to the lexical-semantic field of beauty in the short stories about love by the contemporary Russian writer L.S. Petrushevskaya. It is claimed that Russian lexemes for «beauty», «beautiful man», «beautiful woman» underwent pejorative changes in their lexical meaning. In the stories in question they are employed in an unusual stylistic and lexical surrounding collocating with lexemes of the opposite pole of the semantic field «beautiful–ugly» and activate their comic potential. The process of pejoration of the studied lexemes correlates with the phenomenon of semantic «devaluation» of the esthetic value of beauty in the Russian society in the middle and at end of the previous century. The language and speech units that were singled out in the prose of L. Petrushevskaya belonging to the middle and end of XX century allow to relate the studied works of literature to the aesthetics of dirty realism which is characterized by the absence of stylistic expressivity and by simplicity of speech.en
dc.description.abstractСтатья посвящена анализу функционирования лексики, принадлежащей лексико-семантическому полю прекрасного, в коротких рассказах о любви современной русской писательницы Л.С. Петрушевской. Утверждается, что лексемы «красота», «красавец», «красавица» и др. претерпели изменения в собственной лексической структуре (пейорацию значения). Они используются в необычном для них лексическом окружении сниженного стиля и лексики противоположного полюса семантического поля «прекрасное-уродливое» и реализуют многократно усиленный потенциал комического. Процесс пейорации исследованных лексем коррелирует с явлением семантической «девальвации» эстетической ценности прекрасного в российском обществе середины - конца прошлого века. Выявленные языковые и речевые явления в прозе Л.С. Петрушевской середины – конца XX в. позволяют причислить исследованные произведения эстетике «грязного реализма», характеризующейся отсутствием особой выразительности и простотой речи.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Филология. – 2013. – № 1ru
dc.subjectdirty realismen
dc.subjectsemantic devaluation of aesthetic valueen
dc.subjectcomicen
dc.subjectpejorationen
dc.subjectbeautyen
dc.subjectгрязный реализмru
dc.subjectсемантическая девальвация эстетической ценностиru
dc.subjectкомическоеru
dc.subjectкрасотаru
dc.subjectпейорацияru
dc.titleСемантическая «девальвация» эстетической ценности прекрасного в рассказах о любви Л.С. Петрушевскойru
dc.title.alternativeSemantic «devaluation» of the aesthetic value of beauty in love stories by L. Petrushevskayaen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage92-
local.description.lastpage98-
local.issue1-
local.identifier.uuidce6c7900-801f-442e-b205-30546a5e7a4b-
local.identifier.handleru-tsu/14295-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Белякова И.Е..pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.