Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15199
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКислова, Лариса Сергеевна-
dc.contributor.authorSvetlana, O. Dracheva-
dc.contributor.authorLarisa, S. Kislova-
dc.contributor.authorДрачева, Светлана Олеговна-
dc.date.accessioned2018-12-12T10:08:16Z-
dc.date.available2018-12-12T10:08:16Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationКислова, Л. С. "Южноамериканский вариант" в современном российском травелоге / Л. С. Кислова, С. О. Драчева // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2017. - Т. 3, № 2. - С. 71-81.-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15199-
dc.description.abstractВ статье рассматривается образ Латинской Америки как фрагмент геопоэтической картины мира. Актуальность исследования обусловлена сакральным характером южноамериканского пространства: открытие центров энергии Мачу-Пикчу, Пачакамака и других священных индейских городов влечет в эти заповедные места ученых и художников. Объектом исследования являются тексты травелогеров И. Стогоff’а и В. Шанина, посетивших ряд стран Южной Америки (Перу, Аргентина, Чили, Эквадор). Предметом исследования становится специфика пространства Южной Америки в литературе о путешествиях. Цель исследования — изучить феномен путешествия, репрезентируемого сквозь призму оппозиции «свое — чужое». Достижению поставленной цели способствует решение ряда задач, связанных с определением места травелога в современной российской литературе и образа Латинской Америки в историческом, этнографическом и культурном контекстах. В результате исследования авторы статьи приходят к выводу о том, что увлечение российских травелогеров Латинской Америкой — своего рода попытка погружения в ментально чужую реальность, которая никогда не станет своей. В травелогах Ильи Стогоff’а и Валерия Шанина репрезентируется образ места, в котором не работают традиционные законы мироустройства. Существуя в пространстве другого полушария, в мире латиноамериканского карнавала, травелогеры стремятся описать в своих текстах не только те или иные географические и культурные объекты, но и фиксируют свое внутреннее состояние, кардинально отличающееся от обычного. Путешественник, оказавшись в Южной части Западного полушария, начинает ощущать себя совершенно по-другому. Пытаясь постигнуть жизненную стратегию человека, живущего в ином мире, авторы-персонажи тем не менее не готовы воспринимать это пространство как свое и продолжают репрезентировать его как чужое. Таким образом, в текстах травелогов о Латинской Америке оппозиция «свое — чужое» становится . This article deals with the image of South America, which is represented as a fragment of the geopoetical model. The relevance of the study rests upon sacred nature of the South American space. Such energy centers, as Machu Picchu and Pachacamac, as well as other sacramental cities of indigenous peoples in South America attract researchers and artists in these sanctuary places. The object of the study involves the travelogues by Ilya Stogoff and Vitaly Shanin, who have visited several countries in South America (Peru, Argentina, Chile and Ecuador). The subject of study is the peculiarity of the South American space in the travel literature. The aim of the study is to examine the phenomenon of travel, which is represented through the opposition “own vs. alien”. It requires solving the following objectives: to determine the travelogue position in modern Russian literature; and to define Latin America image in historical, ethnographic, and cultural contexts. The authors of the study conclude, that the Russian traveloguers’ interest in Latin America is a kind of an attempt to penetrate into a mentally alien reality, which will never become native to them. In I. Stogoff’s and V. Shanin’s travelogues there is a description of a place, where the traditional world laws do not work. From another hemisphere, in the South American carnival space, the writers tend to show not only certain geographical and cultural objects in their texts, but also to fix their unwonted internal state. The other hemisphere makes the travelers feel quite differently. The narrators try to comprehend the vital strategy of a human living in another world. However, they do not perceive this space as their own and continue to represent it as alien. So, in the travelogues about Latin America, the opposition “own vs. alien” is the key. Thus, socio-cultural and mental interactions with another reality, assimilation of cultural codes, new geographical objects and perception of the other space peculiarity create a unique Latin American story in V. Shanin’s Internet bestseller “Around the World for $280” and I. Stogoff’s journalist’s entries “Apocalypse yesterday: Commentary on the book of Daniel”. The temptation of experiencing another space allows the narrators to explain how the phenomenon of Latin American civilization impacts someone’s world model through another cultural context.-
dc.relation.ispartofВестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2017. Том 3 №2-
dc.subjectгеопоэтика-
dc.subjectландшафт-
dc.subjectгерой-повествователь-
dc.subjectпространство-
dc.subjectтравелог-
dc.subjectConquista-
dc.subjectopposition “own vs. alien”-
dc.subjectnarrator-
dc.subjectspace-
dc.subjectgeopoetics-
dc.subjecttravelogue-
dc.subjectоппозиция «свое — чужое»-
dc.title«Южноамериканский вариант» в современном российском травелоге-
dc.title.alternative“South American Version” in the Modern Russian Travelogue-
dc.typeArticle-
local.description.firstpage71-
local.description.lastpage81-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
071_081.pdf325,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.