Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15201
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKononova, A. V.en
dc.contributor.authorКононова, А. В.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T10:08:25Z-
dc.date.available2018-12-12T10:08:25Z-
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKononova, A. V. W. B. Yeats and 20th century russian music: new aesthetic ideas at the crossroads of culture = У. Б. Йейтс и русские композиторы XX в.: новые художественные идеи на перекрестке культур / A. V. Kononova // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2017. – Т. 3, № 2. – С. 101-108.ru
dc.identifier.issn2411-197Х
dc.identifier.issn2500-0896
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15201-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15201
dc.description.abstractThe article dwells upon the conceptual parallels between one of the greatest Irish poets W. B. Yeats and Russian composers of the 20th century, Alexander Scriabin and Igor Stravinsky. Yeats first became known in Russia in the end of the 19th century. Gradually, his works entered the literary context and subsequently opened a new perspective in the critical studies of early 20th century Russian poetry (prominent examples include works by the linguist and anthropologist Vyacheslav Ivanov, the poet and translator Grigory Kruzhkov, and so forth). However, very little attention has been given so far to the intriguing connection between Yeats and his Russian musical contemporaries. Thus, the article focuses on the comparative study of the philosophy and aesthetic principles of W. B. Yeats and the Russian composers, and highlights similarities in their aesthetic systems (such as the idea of time and Hermetic symbolism in the philosophy of Yeats and Alexander Scriabin). The comparative approach allows the author to look at the music of Scriabin and Stravinsky through the prism of poetry and vice versa to view Yeats’s works through the music of his Russian contemporaries. The author also aims to find out how the poet and the composers expressed similar ideas and aesthetic principles using completely different systems – that of music and that of the language.en
dc.description.abstractВ статье прослеживаются параллели между ирландским поэтом У. Б. Йейтсом и русскими композиторами XX в., Александром Скрябиным и Игорем Стравинским. Йейтс стал известен в России в конце XIX в. и постепенно его творчество вошло в литературный контекст и открыло новые перспективы литературоведческих исследований поэзии первой половины XX в. Однако, на сегодняшний день мало исследований посвящено культурным и философским связям между Йейтсом и русскими композиторами, современниками Йейтса. В статье проводится сопоставительный анализ философии и эстетических принципов Йейтса и двух русских композиторов XX в. (Скрябина и Стравинского), а также прослеживаются точки пересечения их художественных идей (к примеру, идея цикличности времени и алхимический символизм в философии Йейтса и Скрябина). Сопоставительный анализ позволяет автору статьи взглянуть на музыку Скрябина и Стравинского через призму поэзии и, наоборот, проанализировать творчество Йейтса через призму музыкальных произведений его русских современников. В статье также предпринимается попытка выяснить, каким образом поэт и композиторы выражали родственные по своей сути идеи, используя для этого совершенно разные системы – музыку и язык.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2017. – Т. 3, № 2ru
dc.subjectAlexander Scriabinen
dc.subjectIgor Stravinskyen
dc.subjectW. B. Yeatsen
dc.subjectdialogue of culturesen
dc.subjectIrish poetryen
dc.subjectирландская поэзияru
dc.subjectУ. Б. Йейтсru
dc.subjectИ. Стравинскийru
dc.subjectА. Скрябинru
dc.subjectдиалог культурru
dc.titleW. B. Yeats and 20th century russian music : new aesthetic ideas at the crossroads of cultureen
dc.title.alternativeУ. Б. Йейтс и русские композиторы XX в.: новые художественные идеи на перекрестке культурru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage101
local.description.lastpage108
local.issue2
local.volume3
local.identifier.uuid44c8f9f1-b60d-4a17-9a9d-aadeddac8df4-
local.identifier.handleru-tsu/15201-
dc.identifier.doi10.21684/2411-197X-2017-3-2-101-108
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
101_108.pdf350.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.