Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15567
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLyubimova, E. A.en
dc.contributor.authorSemenov, M. Y.en
dc.contributor.authorЛюбимова, Е. А.ru
dc.contributor.authorСемёнов, М. Ю.ru
dc.date.accessioned2018-12-12T10:38:36Z-
dc.date.available2018-12-12T10:38:36Z-
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationЛюбимова, Елена Анатольевна. Этнорегиональное образование: институциональный подход / Е. А. Любимова, М. Ю. Семёнов // Siberian Socium (Сибирский социум). – 2017. – Т. 1, № 2. – С. 97-106.ru
dc.identifier.issn2587-8484
dc.identifier.issn2587-6708
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15567-
dc.description.abstractThis article considers ethnoregional education of the indigenous peoples of the North as a social institute. The study aims to analyze the specifics of functioning of this social institution. The educational system in the North is built taking into account the multicultural nature of these regions; its goal is to maintain the integrity of the cultural and educational space of the country. Ethnoregional education is an element of the educational system of the Russian Federation, which takes into account the right to study in one’s native language. Boarding schools and common state schools operate on the territories of traditional economic activities of the indigenous people, as well as nomadic schools, which are created for the implementation of the primary education among the nomadic tribes, taking into account the specifics of their traditional way of life. The authors present the main results of the sociological research that give an overview ob the functioning of the educational institution for the children of the indigenous peoples of the North. This paper describes significant qualities of the teacher and the tasks of the national school. Another focus of the research is the nomadic schools – their features and role in the regional educational environment. Nomadic schools represent a resource mechanism for the organization of preschool education. The authors indicate the factors that reduce the effectiveness of the institute of ethno-regional education. The problematic points of this institute include the continuity, organization and provision of the educational process of instruction, as well as the structure and content of educational programs.en
dc.description.abstractВ статье рассмотрено этнорегиональное образование как социальный институт на примере коренных малых народов Севера (далее КМНС). Целью исследования является анализ специфики функционирования данного социального института. Образовательная система на Севере выстроена с учетом мультикультурности этих регионов, направлена на поддержание целостности культурно-образовательного пространства страны. Этнорегиональное образование – это элемент образовательной системы Российской Федерации, который осуществляется с учетом права обучения на родном языке. На территориях традиционной хозяйственной деятельности КМНС работают школы-интернаты, дневные общеобразовательные школы. Для кочевых жителей создаются кочевые школы, для реализации начальной образовательной ступени исходя из специфики традиционного образа жизни. В статье представлены основные результаты социологического исследования1, которые дают представление о реализации функции института образования детей из числа коренных малых народов. Описаны значимые качества педагога и задачи национальных школ; особенности и роль кочевых школ в региональной образовательной среде. Учителям кочевая школа представляется как ресурсный механизм организации дошкольного образования. В статье указаны факторы, снижающие эффективность функционирования института этнорегионального образования. Проблемными точками данного института являются преемственность, организация и обеспечение образовательного процесса, структура и наполнение образовательных программ.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofSiberian Socium (Сибирский социум). – 2017. – Т. 1, №. 2en
dc.subjectSiberian Sociumen
dc.subjectethnocultural educationen
dc.subjecteducational social instituteen
dc.subjecteducation children of Indigenous peoples of the Northen
dc.subjectnomadic schoolen
dc.subjectethnoregional educationen
dc.subjectэтнокультурное образованиеru
dc.subjectэтнорегиональное образованиеru
dc.subjectобразовательный социальный институтru
dc.subjectобразование детей из числа коренных малых народов Севераru
dc.subjectкочевая школаru
dc.titleЭтнорегиональное образование: институциональный подходru
dc.title.alternativeEthnoregional education: institutional approachen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage97
local.description.lastpage106
local.issue2
local.volume1
local.identifier.uuid5892bcda-7bf8-4745-966e-c7b17346906a-
local.identifier.handleru-tsu/15567-
dc.identifier.doi10.21684/2587-8484-2017-1-2-97-106
Appears in Collections:Сибирский социум (SIBERIAN SOCIUM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
097_106.pdf413.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.