Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/3198
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGrigorovskaya, A. V.en
dc.contributor.authorГригоровская, А. В.ru]
dc.date.accessioned2020-05-19T06:44:24Z-
dc.date.available2020-05-19T06:44:24Z-
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationГригоровская, А. В. Архетип Прометея как типологическая основа героев А. Богданова и Айн Рэнд / А. В. Григоровская // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2018. – Т. 4, № 4. – С. 134-146.ru
dc.identifier.issn2411-197Х
dc.identifier.issn2500-0896
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/3198-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/3198
dc.description.abstractThis article aims to compare the literary texts of Alexander Bogdanov, a Russian novelist, and Ayn Rand (Alisa Rozenbaum), an American novelist and a Russian emigrant. Their similarity is due to the context of “Russian Nietzscheanism” that had a great influence on both authors. This comparison is novel for the Russian literary criticism (though preceded by B. G. Rosenthal’ work in the USA), and its relevance is due to the interest in an individual utopia about the “superhuman” in literature. The idea of “superhuman” (Nietzsche) is closely connected with the archetype of Prometheus which was considered in detail in the classical works of G.-G. Gadamer and A. Losev. It is this archetype that formed the basis of A. Bogdanov’s novels “Engineer Manni”, “Red Star” and the story “Celebration of Immortality”. The Promethean image was essential in the aesthetics of Marxism, and in Bogdanov’s work; it is interpreted as “the Renaissance person without individualism” (Rosenthal). Despite the differences in the ideological explanations of the protagonists of “Promethean” type, Bogdanov and Rand’s texts have the range of similar connotations, such as admiration for the industrial process, its “poetization”; creation of the “active” Prometheus, the humancreator; the theme of the great man’s strike; the theme of the great ancestor. Ayn Rand’s texts demonstrate the Goethean variation of Prometheus image (the individualistic humandemiurge), while Bogdanov’s texts – “Aeschylean” (the altruistic human-demiurge). In a certain sense, Ayn Rand’s texts can be considered as “the correction of mistakes” of the “Russian Nietzscheanist” Bogdanov, whose texts contained the contradictions (a strong man, creator who obeys the crowd).en
dc.description.abstractЦель статьи – сопоставление художественных текстов русского писателя Александра Богданова и американской писательницы, русской эмигрантки Айн Рэнд (Алисы Розенбаум). Их общность обусловлена контекстом «русского ницшеанства», под влиянием которого создавались тексты обоих авторов. Такое сопоставление производится впервые в русском литературоведении (попытки предпринимались в США – в работе Б. Розенталь), а его актуальность обеспечена интересом к индивидуальной утопии о «сверхчеловеке» в литературе. Идея «сверхчеловека» у Ницше тесно связана с архетипом Прометея, который подробно рассматривался в классических работах Г.-Г. Гадамера и А. Лосева. Именно этот архетип ляжет в основу романов А. Богданова «Инженер Мэнни», «Красная звезда» и рассказа «Праздник бессмертия». Образ Прометея был невероятно важен в эстетке марксизма, и в творчестве Богданова он получает интерпретацию «ренессансной личности без индивидуализма» (Б. Розенталь). Несмотря на разницу в идеологических обоснованиях своих героев «прометеевского» типа тексты, Богданова и Айн Рэнд имеют ряд схожих коннотаций: восхищение производственным процессом, его «поэтизация»; создание Прометея «деятельного», человека-творца; тема забастовки великого человека; тема великого предка. При этом тексты Айн Рэнд демонстрируют «гётевскую» вариацию образа Прометея (индивидуалистичный человек-демиург), а тексты Богданова – «эсхиловскую» (альтруистичный человек-демиург). В определенном смысле тексты Айн Рэнд могут рассматриваться как «исправление ошибок» «русского ницшеанца» Богданова, тексты которого содержали противоречия (сильный человек, творец, который подчиняется толпе). Методы, использованные в ходе анализа: сравнительно-исторический, системно-целостный, мифопоэтический.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2018. – Т. 4, № 4ru
dc.subjectAmerican literatureen
dc.subjectRussian literatureen
dc.subject“Russian Nietzscheanism”en
dc.subjectA. Bogdanoven
dc.subjectAyn Randen
dc.subjectPrometheus archetypeen
dc.subjectF. Nietzscheen
dc.subject“superhuman” ideaen
dc.subjectамериканская литератураru
dc.subjectрусская литератураru
dc.subject«русское ницшеанство»ru
dc.subjectА. Богдановru
dc.subjectАйн Рэндru
dc.subjectархетип Прометеяru
dc.subjectФ. Ницшеru
dc.subjectидея «сверхчеловека»ru
dc.titleАрхетип Прометея как типологическая основа героев А. Богданова и Айн Рэндru
dc.title.alternativePrometheus Archetype as the Typological Basis of A. Bogdanov and Ayn Rand’s Charactersen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage134
local.description.lastpage146
local.issue4
local.volume4
local.identifier.uuid37e0ecce-f6c2-455e-ae43-4d9cd6e210e3-
local.identifier.handleru-tsu/3198-
dc.identifier.doi10.21684/2411-197X-2018-4-4-134-146
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
134_146.pdf387.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.