Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35187
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDiomin, G. S.en
dc.contributor.authorKonovalova, Yu. I.en
dc.contributor.authorДемин, Г. С.ru
dc.contributor.authorКоновалова, Ю. И.ru
dc.date.accessioned2024-12-11T06:21:53Z-
dc.date.available2024-12-11T06:21:53Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationDiomin, G. S. Individual and social expression in painting / G. S. Diomin, Ju. I. Konovalova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophy. — P. 145–150.en
dc.identifier.issn2307-6445
dc.identifier.issn2309-7051
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35187-
dc.description.abstractIn the process of painting evolution, a gradual shift of emphasis from description of a piece towards its expression has appeared. But expression is heterogeneous and depends on the kind of pictorial art we deal with. Landscape painting expresses an individual inspiration ofan artist and mentality of his nation. Individual expression requires a thorough work on a picture to make it homogeneous and accessible for perception. Social expression needs to use general cultural symbols to make a reference towards some public values. National identity of an artist is also reflected through the mirror of his creations. In still-life painting the social can express world vision of a social group by means of poetizing of its routine symbols. In respect to his nation, the artist becomes a mediator, expressing its values and making them available in meaning for next generations. Society cannot create for itself, so the mediator, acknowledged by the rest, can accomplish public self-expression.en
dc.description.abstractВ развитии живописи происходит постепенное смещение акцента с изобразительной стороны произведения на выразительную. Но выразительная сторона неоднородна и зависит от того, с каким видом живописи мы имеем дело. В пейзажной живописи выражается индивидуальный дух художника и менталитет его народа. Индивидуальное выражение требует детальной проработки изображения, чтобы сделать его однозначным, сузить поле восприятия. Социальное – использование общезначимых в культуре символов, чтобы осуществить отсылку к общенародным смыслам. Происходит отзеркаливание в произведении и личности художника и его национальной идентичности. В натюрморте социальное может выражать и мировоззрение некоей социальной группы посредством поэтизации символов ее быта. В отношении своего народа и своей социальной группы художник выступает медиатором, который выражает ее смыслы, делает их доступными для понимания и передает следующим поколениям. Социум сам не может творить, а потому только посредством медиатора, признанного остальными, может осуществляться общественное самовыражение.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophyen
dc.subjectexpressionen
dc.subjectpictureen
dc.subjectmediatoren
dc.subjectreflectionen
dc.subjectimageen
dc.subjectотзеркаливаниеru
dc.subjectмедиаторru
dc.subjectизображениеru
dc.subjectвыражениеru
dc.subjectхудожественный образru
dc.titleIndividual and social expression in paintingen
dc.title.alternativeИндивидуальная и социальная выразительность в живописиru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage145
local.description.lastpage150
local.issue10
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_10_145_150.pdf608.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.