Abstract: | Phenomenalism radically rejects the idea of thing-in-itself cognition, practicing only perception of notions and ideas, within which it is possible to distinguish the form and content. The form precedes the content; its simplest foundations (Kants a priori forms) are inherent, however, on the basis of these simplest foundations symbolic forms are built, which define meanings in of ideas. Symbolic forms are not inherent, they are determined by culture. Each presentation symbol has perceptional and affective meanings. The system of perceptive meanings represents an object, whereas the system of affective meanings is a subject. The symbol, taken with its affective meaning, represents a value, hence the subject, consisting of such symbols, may be called «axiological». An axiological subject gives the initial human vitality a certain direction, decomposing notions according to the principle of the figure and background, establishing the goals of activity, accordingly. Three levels of the axiological subject structure may be distinguished, namely: values—specific characteristics, constructing the presentation; particular values, identified in this presentation; values-concepts, rationally defined in the course of understanding the subject's experience. Феноменализм радикально отвергает идею познания вещи в себе, практикуя только восприятие понятий и идей, в рамках которых можно различить форму и содержание. Форма предшествует содержанию; ее простейшие основания (априорные формы канта) являются неотъемлемыми, однако на основе этих простейших оснований строятся символические формы, которые определяют смыслы идей. Символические формы не являются врожденными, они определяются культурой. Каждый презентационный символ имеет перцептивное и эмоциональное значение. Система перцептивных значений представляет объект, тогда как система аффективных значений – субъект. Символ, взятый с его аффективным значением, представляет ценность, следовательно, предмет, состоящий из таких символов, можно назвать «аксиологическим». Аксиологический субъект придает изначальной жизненной силе человека определенное направление, разлагая понятия по принципу фигуры и фона, соответственно устанавливая цели деятельности. Можно выделить три уровня структуры аксиологического субъекта, а именно: ценностно-специфические характеристики, построение представления; конкретные ценности, выявленные в данной презентации; ценности- понятия, рационально определенные в ходе осмысления опыта субъекта. |