Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35311
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorChebotarev, G. N.en
dc.contributor.authorMoiseyenko, T. I.en
dc.contributor.authorBorodatch, M. V.en
dc.contributor.authorGladun, E. F.en
dc.contributor.authorKremleva, T. A.en
dc.contributor.authorЧеботарев, Г. Н.ru
dc.contributor.authorМоисеенко, Т. И.ru
dc.contributor.authorБородач, М. В.ru
dc.contributor.authorГладун, Е. Ф.ru
dc.contributor.authorКремлева, Т. А.ru
dc.date.accessioned2024-12-16T04:34:31Z-
dc.date.available2024-12-16T04:34:31Z-
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationRationale for the regional water quality standards and legal mechanisms of standard-setting at the level of the Russian Federation subjects / G. N. Chebotarev, T. L Moiseyenko, M. V. Borodatch [et al.] // Tyumen State University Herald. — 2012. — № 12 : Ecology. — P. 209–218.en
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35311-
dc.description.abstractThis paper considers one of the key aspects of environmental regulation – the system of the maximum allowable concentrations for hazardous substances in water. In Russia, approved legal restrictions on anthropogenic impact are actually based on measuring the concentrations of specific pollutants and comparing them with the maximum allowable concentrations (MACs) for fisheries, sanitary and domestic waters. This system seems to be imperfect, and its apparent defect is in the lack of the regional water quality standards and the required legal mechanisms of standard-setting as a practical matter at the level of the Russian Federation subjects. In this paper, the authors form a scientific rationale for the need to carry the regional water quality standards into effect, to select basic water quality variables, which require regional adjustments, and to conceptually justify the legal mechanisms of their implementation at the level of the Russian Federation subjects (case study of West Siberia). The water quality analysis for the water bodies in West Siberia suggests the need to establish the regional MACs along with the federal standards. The need for regional regulation is occasioned by the well-marked differences in climatic, natural, and landscape conditions, the area differentiation by the levels of human environmental impact, the environmental restoration potential of the areas, the relative density of population, and the pollutant level for the previous period as a result of economic activity. In conclusion, the authors propose the recommendations and legal mechanisms to carry the regional MACs into effect.en
dc.description.abstractВ данной статье рассматривается один из ключевых аспектов экологического регулирования – система предельно допустимых концентраций опасных веществ в воде. В России утвержденные законодательные ограничения антропогенного воздействия фактически основаны на измерении концентраций конкретных загрязняющих веществ и сравнении их с предельно допустимыми концентрациями (ПДК) для рыбных хозяйств, санитарных и бытовых водоемов. Эта система представляется несовершенной, и ее очевидный недостаток заключается в отсутствии региональных стандартов качества воды и необходимых правовых механизмов установления стандартов на практике на уровне субъектов Российской Федерации. В данной статье авторы формулируют научное обоснование необходимости введения в действие региональных стандартов качества воды, выделяют основные показатели качества воды, которые требуют региональной корректировки, и концептуально обосновывают правовые механизмы их внедрения на уровне субъектов Российской Федерации (на примере Западной Сибири). Анализ качества воды в водоемах Западной Сибири свидетельствует о необходимости установления региональных ПДК наряду с федеральными стандартами. Необходимость регионального регулирования обусловлена четко выраженными различиями в климатических, природных и ландшафтных условиях, дифференциацией территорий по уровням антропогенного воздействия на окружающую среду, потенциалом восстановления окружающей среды в районах, относительной плотностью населения и уровнем загрязнения за предыдущий период в результате экономических изменений. активность. В заключение авторы предлагают рекомендации и правовые механизмы для введения в действие региональных ПДК.ru
dc.description.sponsorshipThis research was financially supported by the Government of the Russian Federation, Resolution No. 220 dd. April 9, 2010, On Measures to Involve Leading Scientists to Russian Higher Professional Education Institutions (Contract No. ll.G34.31.0036 dd. November 25, 2010).en
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2012. — № 12 : Ecologyen
dc.subjectmaximum allowable concentrationen
dc.subjectregional standardsen
dc.subjectwater qualityen
dc.subjectпредельно допустимая концентрацияru
dc.subjectрегиональные стандартыru
dc.subjectкачество водыru
dc.titleRationale for the regional water quality standards and legal mechanisms of standard-setting at the level of the Russian Federation subjectsen
dc.title.alternativeОбоснование региональных стандартов качества воды и правовых механизмов установления стандартов на уровне субъектов Российской Федерацииru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage209
local.description.lastpage218
local.issue12
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2012_12_209_218.pdf934.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.