Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35347
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKondratyeva, T. N.en
dc.contributor.authorКондратьева, Т. Н.ru
dc.date.accessioned2024-12-17T04:36:15Z-
dc.date.available2024-12-17T04:36:15Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKondratyeva, T. N. B. F. Porshnev on the early literary art of Paul de Gondi / T. N. Kondratyeva // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 2 : History. — P. 81–84.en
dc.identifier.issn2307-6445
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35347-
dc.description.abstractThe article deals with Boris Porshnev's interpretation of the first Paul de Gondi s work «The Conspiracy of Gian Luigi dei Fieschi». The article shows that Boris Porshnev began his French research, writing a foreword and some commentaries for the supposed publication of «Memoires» written by cardinal de Retz, Paul de Gondi. Boris Porshnev always emphasized that his interest in Fronde and national rebellions comes from the study of these «Memoires». Earl Boris Porshnev s manuscripts give us the opportunity to view his later sociological and Marxist assessments of these «Memoires» as a mere collection of amusing stories and historical anecdotes. The article analyzes the content of three copies of the future foreword. Unlike his contemporary Maskardy, who considered Fieschi to be a rebel, Gondi, as Boris Porshnev remarks, was a fighter for freedom against tyrany. Boris Porshnev supposed, that Gondi’s manuscript caught the eye of Cardinal Richelieu and became the reason of Gondi s fall into disgrace and of his future misfortunes.en
dc.description.abstractСтатья посвящена трактовкам Б. Ф. Поршневым раннего произведения Поля де Гонди «Заговор графа Джанлуиджиде и Фиески». Как показано в статье, франковедческие исследования Б. Ф. Поршнева начались с написания предисловия и комментариев к предполагаемому изданию «Мемуаров» Поля де Гонди, кардинала де Реца. Сам Б. Ф. Поршнев всегда подчеркивал, его интерес к Фронде и народным восстаниям уходит истоками к изучению этих мемуаров. Ранние рукописи Б. Ф. Поршнева позволяют скорректировать, что его более поздние социологические и марксистские оценки этих мемуаров, как простое собрание забавных историй и исторических анекдотов. В статье анализируется содержание трех копий будущего предисловия. В отличие от своего современника венецианца Маскарди, который считал Фиески мятежником, Гонди, отмечает Б. Ф. Поршнев, представлял его борцом за свободу против тирании. Рукопись Гонди, полагал Б. Ф. Поршнев, попала на глаза кардинала Ришелье и стала причиной опалы Гонди и многих его дальнейших неприятностей.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2013. — № 2 : Historyen
dc.subjectFranceen
dc.subjectLa Frondeen
dc.subjectBoris Porshneven
dc.subjectabsolutismen
dc.subjectPaul de Gondien
dc.subjectcardinal de Retzen
dc.subjectФрондаru
dc.subjectабсолютизмru
dc.subjectПоршнев Б.Ф.ru
dc.subjectФранцияru
dc.subjectкардинал де Рецru
dc.subjectПоль де Гондиru
dc.titleB. F. Porshnev on the early literary art of Paul de Gondien
dc.title.alternativeБ.Ф. Поршнев о раннем литературном творчестве Поля де Гондиru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage81
local.description.lastpage84
local.issue2
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_2_81_84.pdf303.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.