Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35481
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorZakirova, A. F.en
dc.contributor.authorЗакирова, А. Ф.ru
dc.date.accessioned2024-12-23T04:23:27Z-
dc.date.available2024-12-23T04:23:27Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationZakirova, A. F. Spirituality and faith as the basis of teacher’s humanistic world outlook / A. F. Zakirova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 13–19.en
dc.identifier.issn2307-6445
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35481-
dc.description.abstractThe article deals with the problem of combining the scientific and nonscientific blocks of human knowledge in the formation of a teacher’s spiritual culture from the perspective of hermeneutics. While interpreting educational phenomena, the application of scientific methods of study with artistic and aesthetic view on the teaching process is not enough if you want to gain spiritual vision and cognitive tuning as spiritual creativity. The article draws the readers’ attention to the fact that spiritual component in contemporary education is frequently neglected. The author shows the focus of the classics of pedagogy on the study of a child’s internal nature and spiritual elements of a teacher’s activity. Productive humanistic ideas to apprehend pedagogical phenomena represented in the world religions – Judaism, Christianity and Islam – are revealed. The role of interfaith dialogue in real life from humanistic point of view is explained. The author justifies the necessity of syncretic link of different methods of creative understanding of pedagogical reality in the educational process and warns against the absolutization in the official pedagogy of gnoseology and arbitrary application of related science tools to pedagogy.en
dc.description.abstractВ статье с позиций герменевтики рассмотрена проблема сочетания научного и вне научного блоков гуманитарного знания в процессе формирования духовной культуры педагога. Утверждается, что применение при истолковании педагогических явлений научных методов познания и художественно-эстетического взгляда на педагогический процесс недостаточно для обретения духовного зрения и настроя на понимание как духовное творчество. Обращается внимание на то, что в теории и массовой практике современного образования духовная составляющая сведена к минимуму. Показано внимание классиков отечественной педагогики к изучению душевной природы ребенка и духовных начал деятельности учителя и воспитателя. Раскрыты продуктивные для осмысления педагогических явлений гуманистические идеи, заложенные в мировых религиях: иудаизме, христианстве, исламе. Подчеркивается роль межконфессионального диалога в истолковании жизненной реальности с позиций гуманизма. Автор обосновывает необходимость синкретического соединения в педагогической деятельности разнообразных методов творческого постижения педагогической реальности, предостерегая от абсолютизации в официальной педагогике гносеологизма, а также от произвольного приложения к педагогике инструментария смежных отраслей знания.ru
dc.description.sponsorshipThe research was carried out with the assistance of the Ministry of education and science of Russian Federation within the State order for 2012-2013 (6.1048.2011).en
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychologyen
dc.subjectspiritualityen
dc.subjectfaithen
dc.subjectscientific and humanistic outlooken
dc.subjecthermeneuticsen
dc.subjectreligious and philosophical cognitive practicesen
dc.subjectreligious and mystical traditionsen
dc.subjectinterfaith dialogueen
dc.subjectдуховностьru
dc.subjectвераru
dc.subjectнаучно-гуманистическое мировоззрениеru
dc.subjectгерменевтикаru
dc.subjectрелигиозно философские познавательные практикиru
dc.subjectрелигиозномистические традицииru
dc.subjectмежконфессиональный диалогru
dc.titleSpirituality and faith as the basis of teacher’s humanistic world outlooken
dc.title.alternativeДуховность и вера как основа гуманистического миропонимания педагогаru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage13
local.description.lastpage19
local.issue9
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_13_19.pdf676.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.