Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35486
Title: Functions of the metaphor in the autobiographical discourse
Other Titles: Функции метафоры в автобиографическом дискурсе
Authors: Lebedeva, L. V.
Lepustina, L. V.
Лебедева, Л. В.
Лепустина, Л. В.
Keywords: autobiographical discourse, discourse, discursive psychology, metaphor, experience
автобиографический дискурс, дискурс, дискурсивная психология, метафора, опыт
Issue Date: 2013
Publisher: Tyumen State University
Citation: Lebedeva, L. V. Functions of the metaphor in the autobiographical discourse / L. V. Lebedeva, L. V. Lepustina // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 180–187.
Abstract: Results of the research of a metaphorfunctions in an autobiographical discourse are received. The research was made within the modem discursive psychology, in humanistic, personal, subjective paradigm, and it has interdisciplinary character. The autobiography of four generations of our country sociologists involved in the formation of science and practice throughout the XX century are in the research focus. Texts of biographic interviews, collected by B. Z. Doktorov within the framework of «Discussion with Sociologists of Four Generations» project were published in the book «Modem Russian sociology: Historical and biographic searches». The urgency of this subject and need to develop the instrument of formalization of long text massifs analysis that allows to compare the results of the analysis and to receive a capacious picture of the depth of an author ’s reflection are explained. Moreover, it allows to define a metaphor as a reflection means of life and professional experience. Contextual analysis results of a metaphor in an autobiographical discourse are described. It is shown that the metaphor in an autobiographical discourse is used to increase the text figurativeness, facilitates the process of understanding, conceptualization of difficult life situations. Static character of types and functions of metaphors in time intervals, the ability of a metaphor «to awaken» a reflection of an individual life and professional experience are shown in an autobiographical discourse of functional and specific aspect of a metaphor.
Получены результаты исследования функций метафоры в автобиографическом дискурсе. Исследование проводилось в рамках современной дискурсивной психологии, в гуманистической, личностной, субъективной парадигме, и носит междисциплинарный характер. В центре внимания исследования – автобиографии четырех поколений социологов нашей страны, участвовавших в становлении науки и практики на протяжении XX века. Тексты биографических интервью, собранные Б. З. Докторовым. Работы докторов в рамках проекта «Дискуссия с социологами четырех поколений» были опубликованы в книге «Современная российская социология: историко-биографические поиски». Обосновывается актуальность данной темы и необходимость разработки инструмента формализации анализа длинных текстовых массивов, позволяющего сравнивать результаты анализа и получать емкую картину глубины авторской рефлексии. Более того, это позволяет определить метафору как средство отражения жизненного и профессионального опыта. Описаны результаты контекстуального анализа метафоры в автобиографическом дискурсе. Показано, что метафора в автобиографическом дискурсе используется для повышения образности текста, облегчает процесс понимания, концептуализации сложных жизненных ситуаций. Статичность типов и функций метафор во временных интервалах, способность метафоры «пробуждать» отражение индивидуального жизненного и профессионального опыта показаны в автобиографическом дискурсе функционального и специфического аспекта метафоры.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35486
ISSN: 2307-6445
Source: Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_180_187.pdf664.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.