Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35493
Title: The ideal parenting in old Russian didactic collections
Other Titles: Идеал родительского воспитания в древнерусских учительских сборниках
Authors: Gritsai, L. A.
Грицай, Л. А.
Keywords: pedagogical collections
the ideal parenting
up-bringing
учительные сборники
идеалы родительского воспитания
родительское воспитание
Issue Date: 2013
Publisher: Tyumen State University
Citation: Gritsai, L. A. The ideal parenting in old Russian didactic collections / L. A. Gritsai // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 35–41.
Abstract: The article studies parenting as the philosophical-historical phenomenon in the Russian pedagogic ideas of Ancient Russia. The main concepts of parenting are determined on the material of ancient Russian pedagogic works. The fundamental dominants of this concept were the recognition of the family unity in serving to God and the belief in almighty power of up-bringing. This resulted in the requirement to obey parents, and as for parents – to remember their greatest responsibility for the result of up-bringing. The main method of up-bringing was the fear of God; it meant the remembrance of the Day of the Last Judgment, awareness of their sinfulness and the desire to acquire the virtues helping the soul to get salvation. In this case physical punishment was considered as a necessary educational method, making disobedient children not only to obey the will, but to improve their souls with the help of a bodily pain. Thus, it warned them from the further evil and gave the righteous path. Primarily analysis of ideas contributing to the conclusion about philosophical-pedagogical ideals of the understanding the children up-bringing concept in the family is proposed.
В статье изучается родительское воспитание как философско-исторический феномен в отечественной педагогической мысли Древней Руси. На материале древнерусских учительных сборников определяются ведущие положения концепции родительского воспитания. Основополагающими доминантами этой концепции было признание необходимости единства семьи в ее служении Богу и вера во всемогущую силу воспитания. Отсюда вытекало требование к детям подчиняться воле родителей, а к родителям – помнить о величайшей ответственности за плоды своего воспитания. Главным методом воспитания избирался страх Божий, заключающийся в памятовании человеком Страшного Судилища, осознании своей греховности и стремлении стяжать добродетели, помогающие душе обрести спасение. При этом физические наказания рассматривались как необходимая воспитательная мера, способствующая не только подчинению воли непокорных детей, но через телесную боль преображающая их души, остерегающая от дальнейшего зла и возвращающая на праведный путь. Делается вывод о философско-педагогических идеалах понимания сущности воспитания детей в семье.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35493
ISSN: 2307-6445
Source: Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_35_41.pdf678.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.