Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35494
Title: Actualization of the environmental deontology potential in science education of humanitarian students
Other Titles: Актуализация потенциала экологической деонтологии в естественнонаучном образовании студентов гуманитарных направлений подготовки
Authors: Ignatov, S. B.
Игнатов, С. Б.
Keywords: ecological life style
science education
ecological-legal competence
environmental deontology
the system of methodological tools
potential
actualization
экологический стиль жизни
эколого-правовая компетентность
экологическая деонтология
система методических средств
потенциал
естественнонаучное образование
актуализация
Issue Date: 2013
Publisher: Tyumen State University
Citation: Ignatov, S. B. Actualization of the environmental deontology potential in science education of humanitarian students / S. B. Ignatov // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 42–49.
Abstract: Science education is a significant factor in the formation of ecological legal competence of graduates. It is becoming an integral component of the personality lifestyle in the changing conditions of the transition to sustainable development. Reduction in the level of training in science education of humanitarian students of universities is noted in the article. The author believes that the use of specially developed methodological tools concerning the content of education may be one of the ways to solve the problem. These tools are aimed at actualization of the ecological deontology potential. The proposed system includes a set of elective integrated courses and interdisciplinary modules implementing cognitive, educational and developmental opportunities of environmental deontology. Experimental verification of the system showed its role in the educational process, because it enriches the content of natural scientific, ecological, general and professional education of graduates. It also expands their socio-cultural space and contributes to the level of students’ ecological-legal competence.
Естественнонаучное образование является значимым фактором в формировании эколого-правовой компетентности выпускников, которая в условиях перехода к устойчивому развитию становится неотъемлемой составляющей стиля жизни человека. В статье отмечается снижение уровня естественнонаучной подготовки студентов гуманитарных подразделений вузов. Автор полагает, что одним из способов преодоления этой ситуации может стать использование специально разработанной системы методических средств актуализации потенциала экологической деонтологии в содержании образования. Предлагаемая система включает комплекс элективных интегрированных курсов и междисциплинарных модулей, реализующих познавательные, воспитательные и развивающие возможности экологической деонтологии. Опытно-экспериментальная проверка системы показала, что ее использование в образовательном процессе обогащает содержание естественнонаучного, экологического, общего и профессионального образования выпускников, расширяет их социокультурное пространство и способствует повышению уровня эколого-правовой компетентности обучающихся.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35494
ISSN: 2307-6445
Source: Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_42_49.pdf680.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.