Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35494
Title: | Actualization of the environmental deontology potential in science education of humanitarian students |
Other Titles: | Актуализация потенциала экологической деонтологии в естественнонаучном образовании студентов гуманитарных направлений подготовки |
Authors: | Ignatov, S. B. Игнатов, С. Б. |
Keywords: | ecological life style science education ecological-legal competence environmental deontology the system of methodological tools potential actualization экологический стиль жизни эколого-правовая компетентность экологическая деонтология система методических средств потенциал естественнонаучное образование актуализация |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Tyumen State University |
Citation: | Ignatov, S. B. Actualization of the environmental deontology potential in science education of humanitarian students / S. B. Ignatov // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 42–49. |
Abstract: | Science education is a significant factor in the formation of ecological legal competence of graduates. It is becoming an integral component of the personality lifestyle in the changing conditions of the transition to sustainable development. Reduction in the level of training in science education of humanitarian students of universities is noted in the article. The author believes that the use of specially developed methodological tools concerning the content of education may be one of the ways to solve the problem. These tools are aimed at actualization of the ecological deontology potential. The proposed system includes a set of elective integrated courses and interdisciplinary modules implementing cognitive, educational and developmental opportunities of environmental deontology. Experimental verification of the system showed its role in the educational process, because it enriches the content of natural scientific, ecological, general and professional education of graduates. It also expands their socio-cultural space and contributes to the level of students’ ecological-legal competence. Естественнонаучное образование является значимым фактором в формировании эколого-правовой компетентности выпускников, которая в условиях перехода к устойчивому развитию становится неотъемлемой составляющей стиля жизни человека. В статье отмечается снижение уровня естественнонаучной подготовки студентов гуманитарных подразделений вузов. Автор полагает, что одним из способов преодоления этой ситуации может стать использование специально разработанной системы методических средств актуализации потенциала экологической деонтологии в содержании образования. Предлагаемая система включает комплекс элективных интегрированных курсов и междисциплинарных модулей, реализующих познавательные, воспитательные и развивающие возможности экологической деонтологии. Опытно-экспериментальная проверка системы показала, что ее использование в образовательном процессе обогащает содержание естественнонаучного, экологического, общего и профессионального образования выпускников, расширяет их социокультурное пространство и способствует повышению уровня эколого-правовой компетентности обучающихся. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35494 |
ISSN: | 2307-6445 |
Source: | Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology |
Appears in Collections: | Tyumen State University Herald
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.