Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35495
Title: | Models of personal meaningful experience development in the learning process |
Other Titles: | Модели развития смыслового опыта личности в процессе обучения |
Authors: | Belyakova, E. G. Белякова, Е. Г. |
Keywords: | models of personal meaningful experience development personal meaningful experience subjective activity in education субъектная активность в обучении модели развития смыслового опыта смысловой опыт личности |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Tyumen State University |
Citation: | Belyakova, E. G. Models of personal meaningful experience development in the learning process / E. G. Belyakova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 50–57. |
Abstract: | The article deals with the personal meaningful experience as the central in the whole experience and analyses the problem of its development in education. Meaningful experience does not only reflect the way of understanding the world and human self-understanding, but also generates meaningful forms of activity, focused on current and long-term goals. The basic form of the crystallization of personal meaningful experience is adduced. In reliance on the idea of polymodality of meaning and possibility of its representation in different sign systems the author discusses the problem of constructing meaningful experience on the basis of several structural components (subject-gnostic, affective and evaluative activity-practical). The current educational models are examined in the aspect of making conditions for the personal meaningful experience development. The article involves foreign and domestic studies of psychological and pedagogical aspects of the personal meaningful experience formation, examines the experience of adult education. It characterizes the role of the personal meaningful experience in education as the basis of the subjective activity. В статье рассматривается смысловой опыт личности как центральный в целостном опыте, исследуется проблема его развития в обучении. Смысловой опыт не только отражает способ миропонимания и самопонимания человека, но также порождает осмысленные формы активности, ориентированные на актуальные и перспективные цели. Приводятся основные формы кристаллизации смыслового опыта личности. В опоре на идею о полимодальности смысла и возможности его репрезентации в разных знаковых системах обсуждается проблема конструирования смыслового опыта на основе нескольких структурных компонентов (предметно-гностический, аффективно-оценочный, деятельностно-практический). Рассматриваются современные модели обучения в аспекте условий для развития смыслового опыта личности. Привлекаются зарубежные и отечественные исследования психолого-педагогических аспектов формирования смыслового опыта личности, анализируется опыт обучения взрослых. Характеризуется роль смыслового опыта личности в обучении в качестве основы субъектной активности. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35495 |
ISSN: | 2307-6445 |
Source: | Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology |
Appears in Collections: | Tyumen State University Herald
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.