Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7584
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFilippova, N. A.en
dc.contributor.authorФилиппова, Н. А.ru
dc.date.accessioned2022-05-25T06:19:04Z-
dc.date.available2022-05-25T06:19:04Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationФилиппова, Н. А. Асимметричная организация местного самоуправления как фактор участия в нем сообществ коренных малочисленных народов России / Н. А. Филиппова. – Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования / главный редактор Л. М. Симонова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2021. – Т. 7, № 3(27). – С. 98-115.ru
dc.identifier.issn2411-7897
dc.identifier.issn2500-3534
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7584-
dc.description.abstractThe article summarizes the experience of Russian regions in organizing the participation of communities of indigenous minorities of Russia in local self-government: the phenomenon of national administrative-territorial units and the experience of “ethnic self-government” in the Republic of Sakha (Yakutia); features of the organization of local self-government in autonomous okrugs and special administrative-territorial units in the newly formed constituent entities of the Russian Federation. The proposal on the asymmetric organization of local self-government in connection with the asymmetric nature of Russian federalism and the complex ethnic composition of regional and local communities, as well as the forms of self-organization and forms of autonomy of indigenous minorities has been substantiated as forms of their participation in the implementation of local self-government. The levels of territorial localization of the autonomy of indigenous peoples are highlighted, the conclusion is substantiated about the participation of their communities in local autonomy as an optimal solution to ensure a balance of trends in the integration and isolation of these peoples in modern territorial communities. The need for federal legislative regulation of the peculiarities of the organization of local self-government in the municipalities included in the list of places of traditional residence and traditional economic activity of the few indigenous peoples of the Russian Federation, counts given the compactness criteria of the residence, has been proven, the main content of these characteristics has been determined.en
dc.description.abstractВ статье обобщен опыт российских регионов по организации участия сообществ коренных малочисленных народов России в местном самоуправлении: феномен национальных административно-территориальных единиц и опыт «этнического самоуправления» в Республике Саха (Якутия); особенности организации местного самоуправления в автономных округах и особых административно-территориальных единицах во вновь образованных субъектах РФ. Обосновано предложение об асимметричной организации местного самоуправления вследствие асимметричной природы российского федерализма и сложного этнического состава региональных и местных сообществ, разграничены формы самоорганизации и формы самоуправления (автономии) автохтонных народов, а также формы их участия в осуществлении местного самоуправления. Выделены уровни территориальной локализации самоуправления автохтонов, обоснован вывод об участии их сообществ в местном самоуправлении как оптимальном решении для обеспечения баланса тенденций интеграции и обособления этих народов в современных территориальных сообществах. Доказана необходимость федерального законодательного регулирования особенностей организации местного самоуправления в муниципальных образованиях, входящих в перечень мест традиционного проживания и традиционной хозяйственной деятельности коренных малочисленных народов РФ с учетом юридически обоснованного критерия компактности проживания, определено основное содержание этих особенностей.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. – 2021. – Т. 7, № 3(27)ru
dc.subjectindigenous minorities of Russiaen
dc.subjectself-organization of indigenous peoplesen
dc.subjectself-government of indigenous peoplesen
dc.subjectparticipation of indigenous minorities in the implementation of local self-governmenten
dc.subjectnational administrative-territorial unitsen
dc.subjectкоренные малочисленные народы Россииru
dc.subjectсамоорганизация коренных народовru
dc.subjectсамоуправление коренных народовru
dc.subjectучастие коренных малочисленных народов в осуществлении местного самоуправленияru
dc.subjectнациональные административно-территориальные единицыru
dc.titleАсимметричная организация местного самоуправления как фактор участия в нем сообществ коренных малочисленных народов Россииru
dc.title.alternativeAsymmetric organization of local self-government as a factor of participation in it of communities of indigenous minorities of Russiaen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage98
local.description.lastpage115
local.issue3(27)
local.volume7
local.identifier.uuid9c8fc8ee-2f58-4ddb-b767-edd31449c24e-
local.identifier.handleru-tsu/7584-
dc.identifier.doi10.21684/2411-7897-2021-7-3-98-115
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
socia_2021_3_98_115.pdf440.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.