Аннотация (реферат): | The article considers the problem to determine the sources of scientific, commonplace and practical knowledge errors. It has been determined, that delusions have epistemological, social, and psychological grounds. Their origin is the result of the limited practice of scientific knowledge, the social transformation of society, negative influence of the emotional state of an individual. It is determined, that the psychological sources of errors are hereditary data, emotional and psychological state of an individual, but also passions, among which pride is in the first place. Social background of delusions is social injustice and social transformation that destroyed the traditional foundations of society and formed a heterogeneous social-cultural space. The representatives of various social classes are guided by different ideas, norms, which contribute to the emergence of ressentiment. Being influenced by ressentiment, groups of people are able to create a new morality, to penetrate into all social layers of the society, to take inappropriate, anti-social actions. The author proposes to overcome errors by improving the social conditions, developing the knowledge, rebuilding world view of the subject. В статье исследуется проблема определения источников заблуждений научного и обыденно-практического познания. В ходе исследования было определено, что заблуждения имеют гносеологические, социальные, психологические основания. Их возникновение обусловлено ограниченностью практики научного познания, социальными трансформациями общества, негативным влиянием эмоциональных состояний индивида. Определено, что психологическими источниками заблуждений являются наследственные данные, эмоционально-психологическое состояние индивида, а также страсти, среди которых на первом месте стоит гордость. Социальными основаниями заблуждений являются социальная несправедливость и социальные преобразования, разрушившие традиционные основы социума и сформировавшие неоднородное социокультурное пространство. Представители разных слоев населения ориентируются на разные идеи, нормы, что способствует зарождению рессентимента. Под влиянием рессентимента группы людей способны создавать новую мораль, проникать во все социальные слои общества, совершать неадекватные поступки, антисоциальные действия. Автор предлагает преодолевать заблуждения путем совершенствования социальных условий, развития и углубления знания, перестройки мировоззрения субъекта. |