Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14312
Title: Звуковая символика в повести А.И. Куприна «Гранатовый браслет»
Other Titles: Phonetic symbols in the novel by A.I. Kuprin «The Garnet Bracelet»
Authors: Shigapova, G. F.
Шигапова, Г. Ф.
Keywords: musical composition
character’s word
A.I. Kuprin
phonosemantics
sound symbolism
фоносемантика
А.И. Куприн
слово героя
звукосимволизм
музыкальная композиция
Issue Date: 2013
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Шигапова, Г. Ф. Звуковая символика в повести А. И. Куприна «Гранатовый браслет» / Г. Ф. Шигапова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Филология / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2013. – № 1. – С. 192-199.
Abstract: The article reveals A. I. Kuprin’s mastery of sound symbolism of artistic expression in the novel «The Garnet Bracelet». In the course of the analysis of the sound space of Zheltkov’s letters, sound-letter dominants were identified, their symbolic connotations were characterized. As a result, we discovered that the phonetic row deepens the emotive and expressive side of the messages. An investigation into peculiarities of the character’s word rhythmics enabled to give a broader view on the artistic intention of the writer. Each word in the novel is filled with the sound of Beethoven’s sonata. The novel’s finale is a bright musical experiment. The musical composition of the writing aestheticizes the writer’s language, filling a prosaic text with acoustic and rhythmic combinations. Thanks to the sound symbolism poetics, the works of A. I. Kuprin discover the influence of the ‘synthesis of arts’ concept, which allows to include the writer’s artistic heritage into a «dialogue» of the turn of the century Russian literature.
В статье раскрывается мастерство А.И. Куприна на уровне звуковой символики художественного слова в повести «Гранатовый браслет». При анализе звукового пространства писем Желткова были выявлены звукобуквенные доминанты, дана характеристика их символической коннотации. Вследствие этого было установлено, что фонетический ряд углубляет эмоционально-экспрессивную сторону посланий. Рассмотрение особенностей ритмики слова героя позволило полнее раскрыть художественный замысел писателя. Яркий музыкальный эксперимент представляет собой финал повести, где каждое слово пронизано звучанием сонаты Бетховена. Музыкальная композиция произведения эстетизирует язык писателя, наполняя прозаический текст звуковыми и ритмическими сочетаниями. Благодаря поэтике звукосимволизма творчество А.И. Куприна обнаруживает влияние концепции синтеза искусств, которая позволяет включить художественное наследие писателя в «диалог» русской литературы рубежа веков.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14312
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14312
ISSN: 1562-2983
1994-8484
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Филология. – 2013. – № 1
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шигапова Г.Ф..pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.