Abstract: | The article considers the realization of the metaphorical model «womanplant», reflecting the culturally significant concept of «woman». The article is based on a wide corpus of extracts from Russian poetry XVIII-XXI centuries, where comparisons between a woman and a plant are used as figures of speech. The juxtaposition is based on the traditional characteristics of a woman such as beauty, youth, freshness, tenderness, spring renewal. The peculiarities of the outer image are based on comparing a woman with a tree, with certain semantics being actualized. The most traditional, however, is the imaginative representation of a woman as an aesthetic object. These models show a woman’s weakness, the need of a man’s support through life. Poetry of XX-XXI centuries reassesses and develops traditional models, determined by the alteration of the traditional image of a woman, as well as by the tendencies of new poetics movements. В статье рассматриваются реализации метафорической модели «женщина-растение», объективирующие культурно значимый концепт «женщина». Материалом для исследования служит обширный корпус фрагментов русских поэтических текстов XVIII-XXI веков, в которых рассматриваются компаративные тропы, отражающие представления о женщине как элементе растительного мира. Основаниями традиционных сопоставлений являются признаки красоты, молодости, свежести, нежности, связь с весенним пробуждением природы. Наибольшей частотностью и распространенностью отличаются модели женщина/дева-роза и женщина/дева-лилия. На особенностях внешнего облика базируется уподобление женщин деревьям – с актуализацией тех или иных особенностей семантики соответствующих образов. Наиболее традиционным является образное представление о женщине как эстетическом объекте. В реализациях ряда моделей отражена слабость женщины, необходимость мужчины-опоры для ее полноценного существования. В поэзии XX-XXI веков происходит переосмысление и развитие традиционных моделей, обусловленных как корректировкой традиционных представлений о женщине, так и некоторыми тенденциями развития новой поэзии. |