Аннотация (реферат): | The paper considers assumptions about elder generation as an important part of gerontology culture, because the content of those assumptions has a big impact on intergenerational and interpersonal relationships including professional activity. This research managed to involve 195 social workers who are servicing seniors and people with disabilities in different social organizations. In order to portray the images of elderly and old persons, we used 25 psycho-semantic scales characterizing five psychological dimensions: cognitive, emotional, regulatory, communicative and moral-spiritual. The scales were developed by the author of the paper based on the method of Kelly Repertory Grid. The results of the empirical research showed that a professional experience enables the social workers to differentiate between peculiarities of elderly and old people well enough. On the other hand, both age groups are perceived with ageism tendencies. Despite the fact that the image of an elderly person possesses more positive features than that of senile, both images in overall are not fully attractive. Negative attitudes, therefore, have a problematic impact on effectiveness of social services for elderly population and psychological well-being of these people. In order to overcome the attitude of ageism, social workers need more profound psychological training directed to developing cognitions and perceptions regarding ageing as a period of continuing personality development. Besides, it is desirable to build a directed state social program regarding conditions for realising psychological potential of senior population. В статье представления социальных работников о старшем поколении рассматриваются как важная составляющая геронтокультуры, поскольку содержание этих представлений оказывает существенное влияние на межпоколенные и межличностные отношения, включая профессиональную деятельность. В исследовании приняли участие 195 социальных работников, работающих в отделениях обслуживания граждан пожилого возраста и инвалидов. Для описания образов пожилого и старого человека использованы 25 психосемантических шкал, характеризующих пять психологических сфер: когнитивную, эмоциональную, регулятивную, коммуникативную и духовно-нравственную. Шкалы составлены автором на основе применения метода репертуарных решеток Келли. Результаты эмпирического исследования показали, что, с одной стороны, профессиональный опыт общения позволяет социальным работникам очень хорошо дифференцировать особенности пожилого и старого человека, однако, с другой – выявлены явные эйджистские тенденции в восприятии обеих возрастных групп. Несмотря на то, что образ пожилого человека более позитивен, чем образ старого, однако оба эти образа в целом мало привлекательны. Негативные установки не могут не сказываться на эффективности социальной работы с пожилыми и старыми людьми, а значит, и на их психологическом самочувствии. Для преодоления эйджизма необходима более углубленная психологическая подготовка социальных работников, направленная на формирование представлений о старении как периоде продолжающегося развития личности; кроме того, необходима целенаправленная государственная социальная политика по созданию условий для реализации пси- хологических ресурсов пожилых и старых людей. |