Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15566
Title: Социальные сети как инфраструктура межличностного общения: трансформация и диффузия фреймов коммуникации (кейс томских студентов)
Other Titles: Social networks as an infrastructure of interpersonal communication: transformation and diffusion of communication frames (Tomsk students’ case)
Authors: Bulatova, T. A.
Glukhov, A. P.
Булатова, Т. А.
Глухов, А. П.
Keywords: Siberian Socium
culture of network communications
everyday sociology
social networks
interpersonal communication
frames
социология повседневности
социальные сети
межличностная коммуникация
фреймы
культура сетевых коммуникаций
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Булатова, Татьяна Алексеевна. Социальные сети как инфраструктура межличностного общения: трансформация и диффузия фреймов коммуникации (кейс Т.ских студентов) / Т. А. Булатова, А. П. Глухов // Siberian Socium (Сибирский социум). – 2017. – Т. 1, № 2. – С. 82-96.
Abstract: This article analyses the transformation of the communicative culture of virtual interpersonal relations and the virtual identity of the youth audience in social media space. The empirical base of the project is the field research of virtual interpersonal communications of student youth in Tomsk universities. Thus, this study has a pronounced regional specificity. The authors have used semi-formalized interviews and focus groups in offline and online formats on virtual social media sites. The main methodological method is the reinterpretation and transposition of theoretical conceptual schemes from the traditional offline communication to network communications. This allowed to identify the key frames of organising interpersonal communications in the social network space. In accordance with the hypothesis, the social media, as a new communicative infrastructure of interpersonal communications, becomes a carrier platform for two types of interpersonal communications – interpersonal strong close ties (as in a private communication organization) and interpersonal weak ties (as in semi-public communication). Based on analytics and the conducted qualitative research, the authors have come to the following conclusions: social platforms in relation to close interpersonal relationships do not change their structure and organization. Yet, they provide new opportunities for logistics (planning and alignment) of relations, management of communications (in terms of regulating the impression of oneself, the level of involvement, synchronization of contacts and access), and removing risks and uncertainty (greater transparency and ease of entry/exit). Weak network ties (in the format of semi-public communications) are masked as “quasi-close” relationships, and their participants use them for the purposes of self-presentation and acquisition of social capital among their acquaintances and other people. The authors see the further prospect of research of virtual interpersonal communications in the analysis of changes in the balance of communication modes under the influence of network platforms. Additionally, a further thorough study requires the transfer of interpersonal “frames” and patterns of relations into the sphere of professional and business communication, actively implemented in networked semi-public communications.
Статья посвящена анализу трансформации коммуникативной культуры виртуальных межличностных отношений и виртуальной идентичности молодежной аудитории в пространстве социальных медиа. Эмпирической базой проекта выступили полевые исследования виртуальных межличностных коммуникаций студенческой молодежи вузов г. Томска. Тем самым исследование имеет ярко выраженную региональную специфику. Были использованы методы полуформализованных интервью и фокус-групп в форматах офлайн и онлайн, на виртуальных пабликах социальных сетей. Ведущий методологический прием – это реинтерпретация и транспонирование концептуальных схем теории с традиционного офлайн-общения на сетевые коммуникации. Это позволило выявить ключевые фреймы организации межличностных коммуникаций в пространстве социальных сетей. В соответствии с выдвинутой гипотезой, социальные медиа, выступая в качестве новой коммуникативной инфраструктуры межличностных коммуникаций, становятся несущей платформой для двух типов межличностных коммуникаций: межличностных близких сильных связей в формате приватной организации коммуникаций и межличностных слабых связей в формате полупубличной коммуникации. На основании аналитики и проведенных качественных исследований авторы пришли к выводу, что социальные платформы в отношении близких межличностных связей не меняют их структуры и организации. Но они предоставляют новые возможности логистики (планирования и выстраивания) отношений, менеджмента коммуникаций (в плане регулирования впечатления о себе, уровня вовлеченности, синхронизации контактов и доступа), а также снятия рисков и неопределенности (большей транспарентности отношений и легкости входа/выхода). Сетевые слабые связи в формате полупубличных коммуникаций маскируются в сетях под формат «квазиблизких» отношений и используются их участниками в целях самопрезентации и приобретения социального капитала в среде знакомых и профессионалов. Дальнейшая перспектива исследований виртуальных межличностных коммуникаций видится авторам в анализе изменения баланса режимов коммуникации под воздействием сетевых платформ. Также дальнейшего пристального изучения требует трансфер межличностных «фреймов» и паттернов отношений в сферу профессионально-делового общения, активно осуществляемый в сетевых полупубличных коммуникациях.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15566
ISSN: 2587-8484
2587-6708
Source: Siberian Socium (Сибирский социум). – 2017. – Т. 1, №. 2
Appears in Collections:Сибирский социум (SIBERIAN SOCIUM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
082_096.pdf521.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.