Аннотация (реферат): | Научный интерес к проблеме экфрасиса и особенностям экфрастического описания возрос за последние десятилетия. В статье анализируется экфрастическая поэтика стихотворения Е. Шварц «Воспоминание о фреске Фра Беато Анджелико «Крещение» при виде головы Иоанна Крестителя в Риме». Целью статьи стало выявление интермедиального соотношения вербального уровня с визуальным, раскрытие онтологического экфрасиса в данном стихотворении. Автор статьи рассмотрел, как в стихотворении соотносятся три уровня образа в их соотношении: художественный текст, визуальные образы фрески и символика (культурные коды). Онтологический экфрасис помогает поэту найти новые способы в раскрытии традиционной христианской темы. Визуальные образы раннеренессансной фрески приобретают в тексте онтологический статус (голубь, «роза», серый цвет, вода, туман, уголь (огонь), цветок, река, кровь, вино, мощи (глава Иоанна Крестителя), Lapis Niger, заря). Эти образы через символы и культурные коды раскрывают метафизику Крещения в историко-культурной и современной перспективе, оставляя читателю варианты интерпретаций. В духе самого раннеренессансного художника Шварц онтологически перекодирует средневековую символику Крещения, погружая ее в реальность, воспринимая христианскую историю как борьбу жизни и смерти, завершающуюся эсхатологической надеждой на Второе пришествие Христа. Фра Анджелико оказался созвучен Шварц именно как художник раннего Возрождения, в его движении средневековой мистики к ренессансному онтологизму и гуманизму. Scientific interest in the problem of ekphrasis and the peculiarities of ekphrastic description has increased over the past decades. The article analyzes the ekphrastic poetics of E. Shvarts’ poem «Memory of Fra Beato Angelico’s fresco ‘Baptism’ at the sight of the head of John the Baptist in Rome». The aim of this article is to identify the intermedial correlation of the verbal level with the visual level, revealing the ontological ekphrasis in this poem. The author of the article examined how the three levels of the image in the poem correlate in their ratio: artistic text, frescoes’ visual images, and symbolism (cultural codes). Ontological ekphrasis helps the poet find new ways to reveal traditional Christian themes. Visual images of the early Renaissance fresco acquire an ontological status in the text (dove, «rose», gray color, water, fog, coal [fire], flower, river, blood, wine, relics [the head of John the Baptist], Lapis Niger, dawn). Through symbols and cultural codes, these images reveal the metaphysics of Baptism from a historical, cultural, and modern perspective, leaving the reader with options for interpretation. In the spirit of the early Renaissance artist himself, Shvarts ontologically recodes the medieval symbolism of Baptism, immersing it into thereality, perceiving Christian history as a struggle of life and death, culminating in the eschatological hope of the Second Coming of Christ. Fra Angelico turned out to be in tune with Shvarts precisely as an artist of the early Renaissance, in the painter’s movement of medieval mysticism to Renaissance ontologism and humanism. |