Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35013
Title: | Средневековый придворный в зеркале развлечений |
Other Titles: | Medieval court in the mirror of entertainments |
Authors: | Гладков, А. К. Gladkov, A. K. |
Keywords: | средние века история средних веков Англия придворные королевский двор развлечения The Middle Ages history of the Middle Ages England courtiers royal court entertainment |
Issue Date: | 2008 |
Publisher: | Тюменский государственный университет |
Citation: | Гладков, А. К. Средневековый придворный в зеркале развлечений / А. К. Гладков. — Текст : электронный // Европа : международный альманах. — 2008. — Вып. 8. — С. 32–38. |
Abstract: | Статья Александра Гладкова «Средневековый придворный в зеркале легкомыслий» посвящена проблеме легкомыслий («nugae») в социальной и политической жизни Англии XII века. Согласно книге Иоанна Солсберийского «Policraticus sive de nugis curialium et vestigiis philosophorum» («Политика о легкомыслии придворных и следах философов», 1159), легкомыслие является наиболее важной частью «vita tyranni». Не только придворные, но и короли живут, не осознавая своей великой роли в государстве. Неумеренная любовь к охоте, азартным играм, магии, музыке и театру превращает «разумного человека» в «неуравновешенное животное». Эти легкомысленные поступки влияют на придворных и их короля, который подменяет идеалы «обычной жизни» и «общей безопасности» «любовью к себе» и личными интересами. Иоанн Солсберийский выступает против «эпикурейской» апологии удовольствий в общей и индивидуальной жизни всех слоев общества, особенно в жизни придворных, и отстаивает христианские идеалы умеренности. Иоанн создает образ короля и его двора в зеркале легкомыслия. Изучение такого рода повседневной жизни помогает нам понять природу и социальные особенности тирании в средние века. The article of Alexander Gladkov «Mediaeval courtier in the mirror of frivolities» deals with the problem of frivolities («nugae») in social and political life of England in the twelfth century. According to John of Salisbury’s «Policraticus sive de nugis curialium et vestigiis philosophorum» («Policraticus of the frivolities of courtiers and the footprints of philosophers», 1159) frivolities are the most significant part of «vita tyranni». Not only courtiers, but also kings, live without understanding of their great role in the state. Immoderate love of hunting, games of chance, magic, music and theatre transforms «reasonable human» into «unbalanced animal». These frivolities influence on the courtiers and their king, who substitutes ideals of «common life» and «common safety» for the «love of himself» and self interests. John of Salisbury fights against «epicurean» apology of pleasures in common and individual life of all parts of society, especially in life of courtiers, and defends Christian ideals of moderation. John creates an image of king and his court in the mirror of frivolities. Study of such kind of every day life helps us to understand nature and social peculiarities of the tyranny in the middle ages. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35013 |
ISBN: | 5-93020-422-5 |
Source: | Европа : международный альманах. — 2008. — Вып. 8 |
Appears in Collections: | Европа: международный альманах
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.