Аннотация (реферат): | This article reviews the potential and limits of rationality in human cognition through the example of the phenomenon of freedom. In particular, under investigation is the experience of rationalistic explanation of the dialectical unity of freedom and necessity. At the same time, the question of reason and mind involvement in the phenomenon of freedom brings the investigation out of the scope of proper human cognition into the sphere of «live» human interaction, to the domain of behavior, aspirations, hope and imagination. This article demonstrates that development of the common in vital activity of the extending human race requires generalization of aspirations, goals, hopes and dreams of a number of various individuals through freedom. Simultaneously, a conclusion is made not only about «activating» the mechanism of already explicit «necessity of freedom», but also about the danger of crosscutting subordination of the mechanism to public and bureaucratic establishments. The article concerns disintegration of philosophic and world-view integrity of the contemporary humanities knowledge; the power balance significance; necessity and freedom in a human being as an object of the humanities; necessity to establish freedom of creative investigations. In addition, a discussion is suggested, which deals with figural principles of existence of the common and generalizes in the form of the human freedom phenomenon, having been well-illustrated in historical aspect. A conclusion is made about the necessity to determine the position of self-critical rationalism in human science. Such a position allows accomplishing dialectical unity not only as regards the necessary and occasional, the occasional and regular, but also as a sought-for unity of creative liberty and moral responsibility. В данной статье рассматриваются возможности и пределы рациональности в человеческом познании на примере феномена свободы. В частности, исследуется опыт рационалистического объяснения диалектического единства свободы и необходимости. В то же время вопрос о причастности разума к феномену свободы выводит исследование за рамки собственно человеческого познания в сферу «живого» человеческого взаимодействия, в область поведения, стремлений, надежды и воображения. В данной статье показано, что развитие общего в жизнедеятельности расширяющегося человеческого рода требует обобщения стремлений, целей, надежд и мечтаний множества различных индивидов посредством свободы. Одновременно делается вывод не только об «активизации» механизма и без того явной «необходимости свободы», но и об опасности сквозного подчинения этого механизма государственным и бюрократическим институтам. В статье рассматривается дезинтеграция философской и мировоззренческой целостности современного гуманитарного знания; значение баланса сил; необходимость и свобода в человеке как объекте гуманитарных наук; необходимость установления свободы творческих исследований. Кроме того, предлагается дискуссия, в которой рассматриваются образные принципы существования общего и обобщается в виде феномена человеческой свободы, который был хорошо проиллюстрирован в историческом аспекте. Делается вывод о необходимости определения позиции самокритичного рационализма в науке о человеке. Такая позиция позволяет достичь диалектического единства не только в отношении необходимого и случайного, окказионального и закономерного, но и в качестве искомого единства творческой свободы и моральной ответственности. |