Аннотация (реферат): | In the current article we consider the worshiped water springs of Tyumen region located in Vikulov, Golyshmanovsky, Iset, Ishim, Tyumen and Yurginsky areas. A classification of water springs is presented. Firstly, there are springs, founded in recent times and «from the top» (a well in Khamenkha settlement in Tyumen region). Secondly, there are springs formed «from below» by the will of a person or a group ofpeople (a spring in Maryino Valley in Isetsky district). The third group is the largest group of water bodies comprising springs founded by means of interaction between the Church and people (Khrivankhovskhy well in Yurginskhy area). The present research reveals that the way a spring was formed influences the characteristics of its worship, and its functions in the past or at present. We single out and analyze the functions of the springs in diachrony and synchrony: they are mediating, medical, protective, consolidating, communicative, informative, aesthetic, emotive, ecological. It is concluded that all functions are manifested in the worship of the third group of springs. In general, all the «holy» springs show different facets of the religious attitude of people in the historical context of the country and the region. Рассматриваются почитаемые водные источники Тюменской области, находящиеся на территории Викуловского, Голышмановского, Исетского, Ишимского, Тюменского и Юргинского районов. Предлагается классификация водных источников. Во-первых, это источники, обоснование которых произошло в последнее время и «сверху» (колодец в с. Каменка Тюменского района). Во-вторых, это источники, образованные «снизу», по воле того или иного человека или группы людей (родник в Марьином ущелье Исетского района). В-третьих, и это самая многочисленная группа водных объектов, источники возникли и функционировали при взаимодействии церковного и народного начал (Криванковский колодец в Юргинском районе). Выявляется, что именно способ обоснования того или иного источника влияет на особенности его почитания и те функции, которые он выполнял в прошлом или выполняет в настоящем. Выделяются и анализируются функции источников в диахронии и синхронии: медиаторная, лечебная, протекторная, консолидирующая, коммуникативная, информационная, эстетическая, эмотивная, природоохранная. Делается вывод, что наиболее полно все функции проявляются в почитании третьей группы источников. В целом все «святые» источники демонстрируют разные грани народной религиозности в контексте истории страны и региона. |