Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35473
Title: | Ontological approach to creativity development as a basis of cognitive educational technology |
Other Titles: | Онтологический подход к развитию креативности как основа когнитивной образовательной технологии |
Authors: | Degtyarev, S. N. Дегтярев, С. Н. |
Keywords: | individual trajectory of training ontology cognitive educational technology creativity conceptual structures когнитивная образовательная технология\\концептуальные структуры индивидуальная траектория обучения онтология креативность |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Tyumen State University |
Citation: | Degtyarev, S. N. Ontological approach to creativity development as a basis of cognitive educational technology / S. N. Degtyarev // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 92–99. |
Abstract: | The possibility of creating cognitive educational technology on the basis of ontological approach and the use of information computer technologies is theoretically proved. Ontology as a method of engineering knowledge shows the model of organization of the information resources necessary for creation of individual information and activity trajectory of training, and on its basis – the process of management of educational – and – cognitive activity of pupils is described. The features of cognitive educational technology as a method of development of mental and creative abilities through formation. The use of test cards for the entry assessment of knowledge and their opportunity in the formation of a pupil’s individual informative trajectory are described as a new technology element. The author shows the option of partial replacement of a teacher’s training role with a computer program as an intellectual system providing the management of a pupil’s educational and informative activity with the use of information databases (electronic resources). В статье теоретически обосновывается возможность построения когнитивной образовательной технологии на основе онтологического подхода и использования информационных компьютерных технологий. С помощью онтологии как метода инженерии знаний описывается модель организации информационных ресурсов, необходимых для построения индивидуальной информационно-деятельностной траектории обучения, и на ее основе – процесс управления учебно-познавательной деятельностью учащихся. Раскрываются особенности когнитивной образовательной технологии как технологии развития интеллектуальных и креативных способностей через формирование когнитивных (понятийных, концептуальных) структур интеллекта. В качестве нового элемента технологии описываются применение тест-карт на этапе входного контроля знаний и их возможности в формировании индивидуальной познавательной траектории ученика. Показан вариант частичного замещения обучающей деятельности учителя компьютерной программой, которая в качестве интеллектуальной системы обеспечивает управление учебно-познавательной деятельностью учащегося с использованием информационных баз данных (электронных ресурсов). |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35473 |
ISSN: | 2307-6445 |
Source: | Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology |
Appears in Collections: | Tyumen State University Herald
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.