Abstract: | Объект исследования, две надписи Херсонеса Таврического, уже давно введены в научный оборот. Самая ранняя из них – эпитафия на памятнике знатной женщине Малаке из Гераклеи Понтийской. Более вероятно, что ее семья была финикийского происхождения. Я полагаю, что семья Малаки переехала из Гераклеи Понтийской в Херсонес Таврический из-за переворота тирана Клеарха. Факт обнаружения памятника Малаке на кладбище Херсонеса Таврического говорит о том, что ее семья обладала правами граждан Херсонеса Таврического. Вторая надпись – граффити на иврите, оставленное, как мы думаем, мальчиком. Он нацарапал текст на внутренней стене классной комнаты поверх греческого текста, в доме, который, скорее всего, был синагогой. Вам следует обратить внимание на надписи на иврите. Датировка памятника немного сложна – в нем нет имен и дат, но это чрезвычайно важно, поскольку помогает установить дату и объяснить причину разрушения синагоги, а также прояснить обстоятельства снижения влияния еврейской общины Херсонеса Таврического. Я полагаю, что синагога была разрушена в результате принятия жителями Херсонеса христианства не позднее 395 года нашей эры, более вероятно, при Феодосии I. The object of the study, two inscriptions of Tauric Chersonesos, has long been introduced into scientific circulation. The earliest of them is the epitaph on the monument of a noble woman, Malaka, from Heraclea Pontica. More likely, her family was of Phoenician origin. I believe that the family Malaka moved from Heraclea Pontica in Tauric Chersonesos because of the coup tyrant Clearchus. The fact of the discovery of the monument, Malaka, in the cemetery of Tauric Chersonesos says that her family had the rights of citizens of the Tauric Chersonesos. The second inscription – graffiti in Hebrew, left, as we think, by a boy. He scratched the text on the inner wall of the classroom over the Greek text, in the house, which, more likely, was a synagogue. You should pay attention to the inscriptions in Hebrew. The dating of the monument is a bit tricky – there are no names and dates, but it is extremely important as it helps to date and explain the reason for the destruction of the synagogue, and to clarify the circumstances of the declining influence of the Jewish community of Tauric Chersonesos. I believe that the synagogue was destroyed as a result of the adoption of the residents of the Chersonese of Christianity, not later 395 AD, more likely, when Theodosius I. |