Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/36564
Title: Отечественные печатные издания о видео 1980-1990-х гг.
Other Titles: Russian print publications about videos of the 1980s-1990s
Authors: Шишкин, Н. Э.
Shishkin, N. E.
Keywords: кинопресса
видеобум
журналы о видео
видеосправочники
«видео-асс»
типология изданий
film press
video boom
video magazines
video guides
video association
typology of publications
Issue Date: 2023
Publisher: Издательство Московского университета
Citation: Шишкин, Н. Э. Отечественные печатные издания о видео 1980-1990-х гг. / Н. Э. Шишкин. — Текст : электронный // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. — 2023. — Т. 48, № 1. — С. 142-163.
Abstract: В статье впервые предпринят анализ печатных изданий о кино, появившихся на волне видеобума 1980-1990-х гг. В сферу внимания попадают информационные сборники, журнальная периодика, справочные аннотированные каталоги, посвященные репертуару «малых экранов». Энтузиасты продвижения новой технологии просмотра кинофильмов ставили перед собой идеологические, просветительские, информационные, коммерческие задачи. Почти десятилетие монополистом оставался издательский дом «Видео-Асс», выпускавший более десятка наименований разнообразных информационных продуктов, посвященных кинематографу на больших и малых экранах, видеотехнике, спутниковому телевидению, игровой индустрии. Анализ выпусков «Видео-Асс» и аналогичных, но менее коммерчески успешных изданий позволяет сделать вывод о существовании особого формата видеожурналов в период их зарождения, охарактеризовать его особенности. В рассматриваемый период широкое распространение получили справочники о зарубежных фильмах. В статье предпринята попытка построения типологии этих изданий на основе ряда критериев - содержания, состава авторов, формы собственности.
This article deals with the analysis of print publications generated by the video boom at the turn of the 1980s-1990sin Russia. Digests, magazines and guides devoted to the repertoire of «small screens» of this period fall into the sphere of attention. Enthusiasts of promoting a new technology for viewing motion pictures set themselves ideological, educational, informational and commercial goals. The Video Association publishing house remained a monopolist in this area for almost a decade. It released more than a dozen titles of various information products concerned with cinema, video equipment, satellite television and the game industry. Analysis of the publications of Video Association and similar, but less commercially successful media, allows the author of the article to conclude that there is a special format for video magazines and to characterize its features. Guides to foreign films became widespread in the same period of time. The result of studying them is a typology built on a number of criteria: content, authorship, publication ownership.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/36564
ISSN: 0320-8079
Source: Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. — 2023. — Т. 48, № 1
Appears in Collections:Научные сборники, статьи, препринты

Files in This Item:
File SizeFormat 
0320-8079_2023_48_1_142_163.pdf156.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.