Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/37341
Title: | Показатели оценки субъективного аспекта самоопределения педагога в контексте образовательной инклюзии |
Other Titles: | Indicators for assessing the subjective aspect of teacher's self-determination in the context of educational inclusion |
Authors: | Неумоева-Колчеданцева, Е. В. Григорьева, Е. А. Neumoeva-Kolchedantseva, E. V. Grigoreva, E. A. |
Keywords: | образовательная инклюзия самоопределение педагога субъективный аспект самоопределения инклюзивная позиция показатели оценки субъективного аспекта самоопределения когнитивный компонент инклюзивной позиции эмоционально-мотивационный компонент инклюзивной позиции поведенческо-деятельностный компонент инклюзивной позиции educational inclusion teacher self-determination subjective aspect of self-determination inclusive position indicators for assessing the subjective aspect of self-determination cognitive component of an inclusive position emotional and motivational component of an inclusive position behavioral and activity component of an inclusive position |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | ИП Клюева М. М. |
Citation: | Неумоева-Колчеданцева, Е. В. Показатели оценки субъективного аспекта самоопределения педагога в контексте образовательной инклюзии / Е. В. Неумоева-Колчеданцева, Е. А. Григорьева. — Текст : электронный // Modern Humanities Success. — 2024. — № 3. — С. 285-290. |
Abstract: | Актуальность исследования связана со значимостью личностного фактора инклюзии – даже самые благоприятные условия не гарантируют успешные инновации без соответствующей готовности личности. В связи с этим образовательная инклюзия рассматривается как пространство и онтологическая основа самоопределения педагога, так как она неизбежно ставит перед рефлексирующим субъектом проблему выбора своего отношения к ней и к себе как актуальному или потенциальному субъекту инклюзии. Таким образом, объектной областью данного исследования являются инклюзивные процессы в образовании, а предметом – субъективный аспект самоопределения педагога в условиях инклюзии, рассматриваемый через призму отношений личности к инклюзии и к себе как ее субъекту. В качестве интегративного выражения субъективного аспекта самоопределения рассматривается инклюзивная позиция личности. Однако дифференцированная оценка субъективного аспекта самоопределения педагога возможна только с использованием конкретных показателей. В связи с этим целью данного исследования является обоснование показателей оценки субъективного аспекта самоопределения личности педагога в условиях образовательной инклюзии. Необходимость достижения данной цели тесно связана с проблемой недостаточной изученности личностного фактора инклюзии (при избыточном внимании к ее объективным условиям), недостаточной разработанности подходов к его оценке и релевантного оценочного инструментария. The relevance of the study is related to the importance of the personal factor of inclusion – even the most favorable conditions do not guarantee successful innovations without the appropriate readiness of the individual. In this regard, educational inclusion is considered as a space and ontological basis for a teacher’s self-determination, since it inevitably confronts the reflective subject with the problem of choosing his attitude towards it, towards himself as an actual or potential subject of inclusion. Thus, the object area of this study is inclusive processes in education, and the subject is the subjective aspect of a teacher’s self-determination in conditions of inclusion, viewed through the prism of the individual’s relationship to inclusion and to himself as its subject. The inclusive position of the individual is considered as an integrative expression of the subjective aspect of self-determination. However, a differentiated assessment of the subjective aspect of a teacher’s self-determination is only possible using specific indicators. In this regard, the purpose of this study is to substantiate indicators for assessing the subjective aspect of self-determination of a teacher’s personality in conditions of educational inclusion. The need to achieve this goal is closely related to the problem of insufficient knowledge of the personal factor of inclusion (with excessive attention to its objective conditions), insufficient development of approaches to its assessment and relevant assessment tools. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/37341 |
ISSN: | 2618-7175 |
Source: | Modern Humanities Success. — 2024. — № 3 |
Appears in Collections: | Научные сборники, статьи, препринты |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2618-7175_2024_3_285_290.pdf | 775,79 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.