Abstract: | This article studies the peculiarities of shaping the idea of a religious movement that arose in Novgorod in the second half of the 15th century, known as the “heresy of the Judaizers”. The dominant version proposed by the Russian scholars was the theory that the heresy was a class movement struggling with the influence of Moscow in Novgorod. Using the hermeneutic analysis as the foundation of the research, this article examines how the authors of the historic sources referred to the events, what meaning they put into them, and most importantly, whether there was such a thing as the “heresy of the Judaizers” in the sources of the 15th-16th centuries, or this term was the result of researchers’ speculation. The analysis of sources showed that the authors of the annals of the 15th century practically did not provide any information about the heresy. In contrast, the chroniclers of the 16th century described in detail the origin of the heresy and the heretics’ trials. Some chroniclers commented on these events. Perhaps, this is due to the emergence and dissemination of the “Enlightener” by Joseph Volotsky – a fundamental work describing the heresy referred to by the chroniclers of the 16th century. Volotsky called the heresy by the name of its founder, “the Jew of Sharia”, whose existence we can neither prove nor deny. Everything that can be learnt about this heresy is known from the work of Joseph Volotsky, whose ideas were used by the chroniclers of the 16th century and later researchers studying this subject. The existing sources do not allow us to state unequivocally that there was a single heretical movement. Most likely, the first and second trials of heretics condemn the representatives of different areas of heresy. Статья посвящена изучению особенностей формирования представления о религиозном течении, возникшем в Новгороде во второй половине XV в. и получившем название «ересь жидовствующих». Согласно господствующей среди отечественных исследователей версии, ересь представляла собой классовое течение, борющееся с влиянием Москвы в Новгороде. В основу методологии положен герменевтический анализ, с помощью которого в статье рассматривается, как авторы источников относились к происходящим событиям, какой смысл они в них закладывали, а главное, существовало ли такое понятие, как «ересь жидовствующих», в источниках XVXVI вв., или этот термин появился в результате домыслов исследователей. Анализ источников показал, что авторы летописей XV в. практически не давали сведений о ереси. В отличие от них, летописцы XVI в. подробно описывали зарождение ереси и суды над еретиками. Часть летописцев давала оценку данным событиям. Это связано с появлением и распространением «Просветителя» Иосифа Волоцкого – фундаментального произведения, описывающего ересь, на которое ссылались летописцы XVI в. Волоцкий назвал ересь по имени ее основателя, «жидовина Схарии», существование которого мы не можем ни доказать, ни опровергнуть. Всё, что можно узнать о данной ереси, известно из труда Иосифа Волоцкого, идеи которого использовали летописцы XVI в. и позднее исследователи, изучающие данный вопрос. Источники не позволяют однозначно утверждать, что существовало одно еретическое движение. Скорее всего, первый и второй суды над еретиками осуждали представителей разных направлений ереси. |