Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7597
Title: Личные права детей в предмете конституционно-правового регулирования
Other Titles: Personal rights of children in the subject of constitutional and legal regulation
Authors: Komissarova, E. G.
Krasnova, T. V.
Комиссарова, Е. Г.
Краснова, Т. В.
Keywords: personal rights of the child
the constitutional status of children’s rights
the right of the child to personal self-identification
respect for private life
ethics of state participation in the realization of children’s rights
non-discrimination of the rights of the child
личные права ребенка
конституционный статус детских прав
право ребенка на личную самоидентификацию
уважение частной жизни
этика государственного участия в реализации детских прав
недискриминация прав ребенка
Issue Date: 2021
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Комиссарова, Е. Г. Личные права детей в предмете конституционно-правового регулирования / Е. Г. Комиссарова, Т. В. Краснова. – Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования / главный редактор Л. М. Симонова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2021. – Т. 7, № 4(28). – С. 152-166.
Abstract: The Russian scientific potential in promoting children’s rights is still largely limited by the interpretation of such a normative and theoretical construction as “protection of children’s rights”. The habitualness of such provision, however, does not imply that the theoretical interpretation of constitutional norms and of special legislation on the rights of the child excludes the positive regulatory aspect of the awareness of such rights. So far, little has been done in this field. In an effort to make their contribution to the creation of a harmonious theoretical concept covering the entire normative palette of children’s rights, including the personal non-property rights of the child, based on the theory of constitutional culture, the authors turn to the right of the child to know his/her origin, which is not named in the Constitution of the Russian Federation. Regarding the research methodology, such specific methods of scientific knowledge as intersectoral analysis, method of comparative law analysis, formal legal and logical methods, method of scientific generalization were used. The following theoretical conclusions are formulated in the article: the theory of children’s rights in the perspective of its constitutional development requires doctrinal support in the form of informal interdisciplinary research at the intersection of constitutional and family law; The mechanical references to constitutional norms should be replaced by a scientific understanding that constitutional provisions relating to human rights in general and the rights of the child in particular cannot be taken for granted by the doctrine, at least they need doctrinal support in the form of creating a harmonious theory of children’s rights.
Российский научный потенциал в продвижении прав детей пока в большей мере ограничен интерпретацией такой нормативной и теоретической конструкции, как «защита прав детей». Привычность такого положения, однако, не означает, что теоретическое толкование конституционных норм и специального законодательства о правах ребенка исключает позитивно-регулятивный аспект познания таких прав. Но пока в этом направлении сделано немного. Основная цель статьи состоит в том, чтобы дать новое представление о позитивных конституционных правах детей с опорой на теорию конституционной культуры. Для исследования выбрано позитивное личное право ребенка знать свое происхождение как отдельное и автономное право ребенка, имеющее косвенное конституционное признание, но пока не вовлеченное в текущие научные дискурсы и не относящееся к проблематичным. Методология исследования основана на использовании таких частнонаучных методов научного познания, как метод межотраслевого анализа, метод сравнительно-правового исследования, формально-юридический и логический методы, метод научного обобщения. По итогам исследования авторы пришли к следующим результатам: теория детских прав в ракурсе ее конституционного развития требует доктринальной поддержки в виде неформальных междисциплинарных исследований, находящихся на стыке конституционного и семейного права; на смену механическим отсылкам к конституционным нормам должно прийти научное понимание того, что конституционные положения, относящиеся к правам человека в целом и правам ребенка в частности, не могут восприниматься доктриной как «само собой разумеющиеся», как минимум им нужна доктринальная поддержка в виде создания гармоничной теории детских прав.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7597
ISSN: 2411-7897
2500-3534
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. – 2021. – Т. 7, № 4(28)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
socia_2021_4_152_166.pdf403.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.