Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7996
Title: Университетские традиции в условиях внедрения образовательных инноваций: исследовательский кейс ТюмГУ
Other Titles: University traditions in the context of the introduction of educational innovations: the research case of the University of Tyumen
Authors: Акулич, М. М.
Подлесная, М. А.
Ильина, И. В.
Akulich, M. M.
Podlesnaya, M. A.
Ilyina, I. V.
Keywords: Сибирский социум
социология образования
университет
университетская среда
традиция
инновация
образовательная традиция
ценности образования
исследовательский кейс
Siberian Socium
sociology of education
university
university environment
tradition
innovation
educational tradition
values of education
research case
Issue Date: 2022
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Акулич, М. М. Университетские традиции в условиях внедрения образовательных инноваций: исследовательский кейс ТюмГУ / М. М. Акулич, М. А. Подлесная, И. В. Ильина. – Текст : электронный // Siberian Socium (Сибирский социум) / главный редактор В. Г. Немировский ; заместитель главного редактора С. А. Ильиных ; ответственный редактор В. В. Мельник ; Тюменский государственный университет. – Тюмень: Издательство ТюмГУ, 2022. – Т. 6, № 1(19). – С. 74-90.
Abstract: Институт высшего образования в России переживает процесс кардинальной модернизации, в ходе которой происходит реформирование его форм и содержания, сложившихся на протяжении длительного времени. Трансформируются также цель и ценности образования: идея служения и формирования целостной личности подменяется понятиями услуги, прибыли и конкурентоспособности. Новизна работы заключается в исследовании инноваций в высшем образовании посредством изучения вуза как организации с уже имеющимися исторически сложившимися традициями. В статье впервые на примере конкретного университета проанализированы соотношения существующих традиций с внедряемыми инновациями. Ее цель – рассмотреть традиции на примере отдельно взятого вуза, переживающего этап инновационного развития, определить, насколько традиции соотносятся с внедряемыми инновациями, а также как меняется роль университетских традиций в данной ситуации. Использована авторская типология исследовательских подходов, основанная на идеях М. Рокича, Ф. Клакхон и Ф. Стродбека, методологических наработках Ш. Шварца, Р. Инглхарта. В статье представлены результаты межвузовского исследования, в котором изучались ценностные ориентации студентов и преподавателей вуза, трансформации его традиций в связи с модернизацией образования в целом и введением отдельных инноваций в частности. Особенно интересным представляется кейс Тюменского государственного университета – вуза, который в 2015 г. вошел в проект «5-100» и начал активную модернизацию и введение инноваций в образовательный процесс. В статье приведены результаты глубинных экспертных интервью с руководством, преподавателями ТюмГУ (n = 60), а также анализ данных массового опроса студентов (n = 743). В ходе исследования было выявлено, что университет ориентируется прежде всего на инновационное развитие; постепенно оформляется запрос на новый тип университета и соответствующей личности. В условиях развития ТюмГУ меняются не столько сами традиции, сколько их роль. Университет в целом не нацелен на воспроизводство традиций, отдавая предпочтение инновационным образовательным процессам.
The institution of higher education in Russia is currently involved in the process of cardinal modernization, which affects and reforms its forms and content that have been developing for a considerable time. During this process, the aim and values of education are also transforming: the idea of commitment and of integral personal development are substituted for the concept of service, profit and competitiveness. The novelty of this work is in the study of innovations in the system of higher education through analysis of university as an establishment with historically developed traditions. In this article, for the first time, the ratio of existing traditions and innovations that are being currently introduced is analyzed on the example of a specific university. The purpose of this paper is to examine the traditions of a single university involved in the process of innovative development and to identify how they compare to introduced innovations, as well as in what way the role of university traditions changes in this context. During the research, the authors’ typology of research approaches based on the ideas of M. Rokeach, C. Kluckhohn, and F. Strodtbeck, methodological works of S. H. Schwartz and R. Inglehart was used. The article presents the results of an interuniversity study of the value orientations of the university students and teaching staff, as well as of the transformations of its traditions in connection with the modernization of education in general and the introduction of innovations in particular. In this sense, the case of University of Tyumen is of interest – it is the university that entered the project 5-100 in 2015 and commenced the process of active modernization and the introduction of innovations in its educational process. The article presents the results of in-depth expert interviews with the management and teaching staff of the University of Tyumen (n = 60), as well as the analysis of mass survey data of the students (n = 743). The study revealed the following points: the university focuses on innovative development in its priorities; a demand for a new type of the university and corresponding personality is formed gradually. In the context of the development of the University of Tyumen, it is not only the traditions that change but rather their role. The university is not generally aimed at reproduction of traditions preferring innovative educational processes.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7996
ISSN: 2587-8484
2587-6708
Source: Siberian Socium (Сибирский социум). – 2022. – Т. 6, №. 1(19)
Appears in Collections:Сибирский социум (SIBERIAN SOCIUM)

Files in This Item:
File SizeFormat 
SibSoc_2022_1_74_90.pdf430.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.