Abstract: | Providing that the main actor in the post-industrial sociality is a sovereign, active, intelligent individual, the parameters of post-industrial social management have been identified and characterized in the current article. These parameters comprise the subject, the object, the objectives of management, decision-making principles, values, character management processes, principles of resource management, organizational structure and technology. On the basis of these parameters the content analysis of the concept of «service» state has been made. It has been found out that the concept of «service» state reflects the characteristics of the post-industrial paradigm of social management. In particular, the basic principle of decision-making – participation – is manifested in the «service» model in the fact that citizens as subjects of management affect the determination of the range and content of public services, society regulates the provision and quality of services by assessing their satisfaction. In their turn, authorities transmit the responsibility of providing services and resources to non-governmental organizations and to improve the quality of services the «knowing» capacity and resources of the participants of open networks is mobilized. На основе положения о том, что главным актором постиндустриальной социальности является суверенная, активная, интеллектуальная личность, выделены и охарактеризованы параметры постиндустриального социального управления. К таким параметрам отнесены субъект, объект, цели управления, принципы принятия решений, ценности, характер процессов управления, принципы распоряжения ресурсами, оргструктура и технологии. На основе этих параметров сделан анализ содержания концепции «сервисного» государства. Установлено, что концепция «сервисного» государства отражает характеристики постиндустриальной парадигмы социального управления. В частности, основной принцип принятия решений – патисипативность – проявляется в «сервисной» модели в том, что граждане как субъекты управления влияют на определение номенклатуры и содержания государственных услуг, общество регулирует процесс оказания и качество услуг за счет оценки своей удовлетворенности. В свою очередь, органы управления передают негосударственным организациям функции по оказанию услуг и соответствующие ресурсы, для повышения качества услуг мобилизуется «знаниевый» потенциал и ресурсы участников открытых сетей. |