Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14113
Title: Развитие личности в метаязыковом образовательном пространстве школы: научно-методические рекомендации
Other Titles: Personality development in the metalinguistic educational school environment: scientific and methodical guidelines
Authors: Володина, Елена Николаевна
Elena, N. Volodina
Keywords: Языковое развитие личности;meta-text of culture;meta-language;humanitarian approaches;metalinguistic educational environment;Linguistic personality development;метатекст культуры;метаязык;гуманитарные подходы;метаязыковое образовательное пространство
Issue Date: 2015
Citation: Володина, Е. Н. Развитие личности в метаязыковом образовательном пространстве школы: научно-методические рекомендации / Е. Н. Володина // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2015. - Т. 1, № 2 (2). - С. 188-202.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2015. Том 1 №2(2)
Abstract: В статье рассматриваются методологические основы развития личности и пути формирования гуманитарной культуры школьников как части общей культуры при опосредующей роли языка как знаково-культурного феномена. Доказывается, что в свете требований новых образовательных стандартов целенаправленное и системное развитие личности требует реализации новых методологических стратегий в метаязыковом пространстве школы, а значит и обновления методического инструментария педагога. Раскрывается авторская концепция языкового развития личности в педагогичской семиосфере и понятие метаязыка как педагогического феномена, который в образовательной семиотике носит системообразующий характер. Метаязык представляет собой универсальный язык, язык культуры, является способом широкого метанаучного построения понятий, инструментом освоения всех предметных областей, разных «предметных» языков школьных учебных дисциплин. На основе экспериментальной образовательной практики в Тюменской области обобщается продуктивный опыт реализации межинтеграционных гуманитарных подходов — лингвокультурологического, семиотического, герменевтического. Активизация их ценностно-смыслового потенциала создает условия для проектирования метаязыкового образовательного пространства как пространства пересечения разных языков, предметной и метапредметной, когнитивной и языковой картин мира, поле взаимодействия разных речевых практик. Комплексная реализация современных гуманитарных подходов позволяет создать в образовательной семиосфере ценностно-смысловой педагогический контекст культурно-языковой направленности на основе актуализации общекультурных компонентов разных сфер знания, представленных символами и знаками, образами и моделями, текстами и схемами. В русле практической методологии в статье представлены некоторые методические рекомендации по реализации разработанной теоретической концепции на разных ступенях . This article deals with methodological basis for personality development and ways of forming humanitarian culture of schoolchildren as part of overall culture with a mediating role of language as a semiotic and cultural phenomenon. In the article it is proved that according to the requirements of new educational standards purposeful and systematic development of personality requires implementation of new methodological strategies within metalinguistic school environment, and hence updating methodological tools of a teacher.The author of the article reveals the author’s concept of a personality language development in pedagogical semiosphere and the concept of meta-language as a pedagogical phenomenon that has a systematic character in educational semiotics. A meta-language is a universal language, the language of culture, serves as a productive way of creating meta-scientific concepts and as a tool to master all subject areas and different “subject” languages of school disciplines. In this article on the basis of experimental educational practice in the Tyumen region productive experience of implementing inter-integrational humanitarian approaches (linguistic and cultural, semiotic, and hermeneutic) is generalized. Enhancement of their semantic and value potential is going to create conditions for the design of metalinguistic educational environment as a dimension of intersection of different languages, and meta-subject, cognitive and linguistic vision of the world, the area where different speech practices interact. Within educational semiosphere comprehensive implementation of modern humanitarian approaches enables to create pedagogical value-semantic context of cultural and linguistic orientation based on the actualization of common cultural components of different spheres of knowledge, represented by symbols and characters, images and models, text and diagrams. In the context of practical methodology in the article some guidelines to implement the developed theoretical concepts at different levels of education are represented.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14113
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
Володина.pdf2,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.