Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14132
Title: Онтологический дискурс и традиционный герой в рассказах В.И. Белова
Other Titles: The ontological discourse and natural hero in the stories of V. I. Belov
Authors: Lagunova, O. K.
Tsimbalova, Yu. A.
Лагунова, О. К.
Цимбалова, Ю. А.
Keywords: the proper
story
family
memory
axiology
discourse
archetype
traditional hero
рассказ
род
память
должное
архетип
традиционный герой
аксиология
дискурс
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Лагунова, О. К. Онтологический дискурс и традиционный герой в рассказах В. И. Белова / О. К. Лагунова, Ю. А. Цимбалова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 3(3). – С. 59-71.
Abstract: The article systematically presents the conditions and factors of formation of the ontological discourse in national literary culture of the 20th century. The authors of the article justify the status of a positive hero like a polemical response to the aggressiveness of the official discourse. In the article the ontological discourse is interpreted as ousting the historical trauma by the representatives of peasant community within the framework of the Soviet civilization and crystallization of the popular notions of the proper on the basis of ancestral memory and peaceful work ethic. Analyzing the approaches of researchers to the typology of ontological heroes in Russian prose and the data of numerous stories by V. I. Belov, the authors propose a generalized vision of a traditional hero as an alternative to the discourse of social-utopian project and its subject. Discourse scale of the analysis requires textual data of other representatives of ontological prose (ex.: V. G. Astafjev, V. G. Rasputin), which provide the necessary bulk of the phenomenon refl ection and clarifi cation of the specifi city of the Vologda writer aesthetic strategies.
В статье системно представлены условия и факторы формирования онтологического дискурса в отечественной литературной культуре XX в. и обоснован вопрос о статусе положительного героя как полемический ответ на агрессивность официального дискурса. Онтологический дискурс толкуется как вытеснение исторической травмы носителями духа крестьянского мира в рамках советской цивилизации и кристаллизации ими народных представлений о должном на основе родовой памяти и мирной трудовой этики. Анализируя подходы специалистов к типологическим классификациям героев русской онтологической прозы и предметно оперируя материалом многочисленных рассказов В. И. Белова, авторы статьи предлагают обобщенное виденье традиционного героя как альтернативы дискурсу социально-утопического проекта и его программному субъекту. Дискурсивный масштаб анализа требует подключения текстовых решений иными представителями онтологической прозы (В. Г. Астафьев, В. Г. Распутин), что обеспечивает необходимую объемность рефлексии феномена и прояснение специфики эстетической стратегии вологодского писателя.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14132
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14132
ISSN: 2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 3(3)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лагунова, Цимбалова.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.