Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14143
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorShcherbinin, M. N.en
dc.contributor.authorAndreeva, N. S.en
dc.contributor.authorЩербинин, М. Н.ru]
dc.contributor.authorАндреева, Н. С.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T06:53:17Z-
dc.date.available2018-12-12T06:53:17Z-
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationЩербинин, М. Н. Эстетическая антропология как фундамент образовательной практики / М. Н. Щербинин, Н. С. Андреева // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 3(3). – С. 225-232.ru
dc.identifier.issn2411-197Х
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14143-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14143
dc.description.abstractThe authors attempt to study the philosophical foundations of the modern purposeful organization of educational processes. In the course of research the authors discover that performative character and formal artistic expression are signifi cant features of public speech. Aesthetic characteristics of social life are considered to be basic and comprehensive. In this regard, a new philosophical direction called «aesthetic anthropology» is being formed, and the relevance of aesthetic-anthropological principles of scientifi c research are revealed. The authors explain and describe the subject of aesthetic-anthropological studies, which in the aggregate appears as the potential for the development of human nature in the continuum of freedomas reinforad bu aesthetic synthesis of the archetypal states of individuals. Aesthetic self-knowledge of human nature is characterized as substantive and productive, preventing undesirable consequences that may arise from recognizing «the devastating truth» about man, and thus rooted in human history as the key to infi nitism in the development of mankind and inexhaustible depths of human spirit. Along with the methods of artistic self-discovery and realization of a person the authors of the article indicated some methods of aesthetic and anthropological search. The authors study the principle of fi gurative collecting of interrelated and generalized to the integrity of human subjects. Thus, the value attitude to the deep sources of human development and self-development is justifi ed in the article.en
dc.description.abstractАвторы статьи предпринимают попытку подойти к исследованию философских оснований современной целенаправленной организации образовательных процессов. Обнаруживается такая существенная характеристика публичной речи, как перформативность, формально-художественная выразительность. Эстетические характеристики социального бытия рассматриваются как базовые и всеобъемлющие. В этой связи артикулируется новое философское направление «эстетическая антропология», выявляется актуальность эстетико-антропологических принципов научного поиска. Авторы разъясняют и характеризуют предмет эстетико-антропологического исследования, который в обобщенном виде предстает как потенциал развития человеческой сущности в континууме свободы, фундируемой эстетическими обобщающими архетипическими состояниями индивидуумов. Эстетическое самопознание сущности человека характеризуется как содержательное и результативное, предотвращающее нежелательные последствия, которые могут явиться следствием узнавания «разрушительной правды» о человеке, и таким образом укорененное в человеческой истории как залог инфинитизма в развитии человечества, неисчерпаемости глубин человеческого духа. Наряду со способами художественного самопознания и самоосуществления человека, в статье обозначаются некоторые методы эстетико-антропологического поиска. Исследуется принцип фигуративной собирательности взаимосвязанных и обобщенных до всечеловеческой целостности субъектов. Таким образом, обосновывается ценностное отношение к глубинным источникам развития и саморазвития человека.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 3(3)ru
dc.subjecthuman essenceen
dc.subjectsubjecten
dc.subjectaesthetic anthropologyen
dc.subjectinteracive practiceen
dc.subjectчеловеческая сущностьru
dc.subjectинтеракивные практикиru
dc.subjectэстетическая антропологияru
dc.subjectсубъектru
dc.titleЭстетическая антропология как фундамент образовательной практикиru
dc.title.alternativeAesthetic anthropology as the foundation of educational practiceen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage225
local.description.lastpage232
local.issue3(3)
local.volume1
local.identifier.uuidefb98b3a-c3f9-4540-b7bb-c0e8e5d0fd58-
local.identifier.handleru-tsu/14143-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Щербинин, Андреева.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.