Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14171
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorZakirova, A. F.en
dc.contributor.authorЗакирова, А. Ф.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T06:54:16Z-
dc.date.available2018-12-12T06:54:16Z-
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationЗакирова, А. Ф. Формирование методологического аппарата научных исследований по проблемам образования / А. Ф. Закирова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 4(4). – С. 228-238.ru
dc.identifier.issn2411-197Х
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14171-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14171
dc.description.abstractThe article highlights the content and structure of the methodological apparatus of scientific research on educational problems. From the panoramic approach viewpoint the requirements for substantiation of the study relevance are disclosed. Logical, stylistic and language features of argumentation in the process of perfecting methodological apparatus are outlined. The article reveals the characteristics of different types of research hypotheses and its implementable functions. The scientific hypothesis is presented as a tool for the conceptualization of pedagogical knowledge. The author’s interpretation of the «transparent» gradual hypothesizing as the process of meaning formation and theoretical organization of the subject study are presented.en
dc.description.abstractВ статье охарактеризованы содержание и структура методологического аппарата научного исследования по проблемам образования. С позиций панорамного подхода раскрыты требования к обоснованию актуальности исследования, описаны логико-стилистические и языковые особенности аргументации при оформлении методологического аппарата. Дана характеристика типов исследовательских гипотез и реализуемых ими функций. Научная гипотеза представлена как инструмент концептуализации педагогического знания. Представлена авторская трактовка «сквозного» поэтапного гипотезирования как процесса смыслообразования и теоретической организации предмета исследования.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2015. – Т. 1, № 4(4)ru
dc.subjectconceptualization of knowledgeen
dc.subjectprognostic hypothesisen
dc.subjectexplanatory hypothesisen
dc.subjecthypothesizingen
dc.subjectdescriptive hypothesisen
dc.subjectmethodological apparatusen
dc.subjectoperational hypothesisen
dc.subjectпрогностическая гипотезаru
dc.subjectобъяснительная гипотезаru
dc.subjectметодологический аппаратru
dc.subjectописательная гипотезаru
dc.subjectгипотезированиеru
dc.subjectрабочая гипотезаru
dc.subjectконцептуализация знанияru
dc.titleФормирование методологического аппарата научных исследований по проблемам образованияru
dc.title.alternativeMethodological apparatus of scientific research in terms of pedagogical knowledge conceptualizationen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage228
local.description.lastpage238
local.issue4(4)
local.volume1
local.identifier.uuid63c93379-8398-4e57-8ba4-b3ff02bbae53-
local.identifier.handleru-tsu/14171-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
228-238.pdf402.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.