Abstract: | The article under consideration reviews potential and limits of rationality in human cognition through the example of freedom phenomenon. Particularly, experience of rationalistic explanation of freedom and necessity dialectical unity is under investigation. At the same time, the question of reason and mind involvement in the phenomenon of freedom brings the investigation out of the scope of proper human cognition into the sphere of «live» human interaction, to the domain of behavior, aspirations, hope and imagination. The article demonstrates that development of the common in vital activity of the extending human race requires generalization of aspirations, goals, hopes and dreams of a number of various individuals through freedom. Simultaneously, a conclusion is made not only about «activating» the mechanism of already direct «necessity of freedom», but also about the danger of cross-cutting subordination of the mechanism to public and bureaucratic establishments. The article concerns disintegration of philosophic and world-view integrity of the contemporary humanities knowledge; the power balance significance; necessity and freedom in a human being as an object of the humanities; necessity to the freedom of creative investigations. In addition discussion is suggested; it deals with figural principles of existence of the common and generalizes in the form of human freedom phenomenon, having been well-illustrated in historical aspect. A conclusion is made about requirement for building the position of self-critical rationalism in the human science. Such a position allows accomplishing dialectical unity not only as regards the necessary and occasional, the occasional and regular, but also the sought-for unity of creative liberty and moral responsibility. В статье рассматриваются возможности и пределы рациональности в гуманитарном познании на примере феномена свободы. В частности, исследуется опыт рационалистического объяснения диалектического единства свободы и необходимости. При этом вопрос об участии рассудка и разума в феномене свободы выводит исследование за рамки собственного гуманитарного познания в сферу «живого» человеческого общения, в область поступков, устремлений, надежды и воображения. Показывается, что развитие общего в жизнедеятельности расширяющегося рода человеческого нуждается в обобщении стремлений, целей, надежды и мечты множества разнообразных индивидов через свободу. Одновременно делается вывод не только о «включении» механизма уже прямой «необходимости свободы», но и об опасности сквозного подчинения этого механизма государственным и вообще бюрократическим структурам. Параллельно говорится о распадении философской и мировоззренческой целостности современного гуманитарного знания, о важности баланса сил, необходимости и свободы в человеке, как объекте гуманитарной науки, о необходимости в свободе творческих исследований. В качестве дополнительной линии обсуждения предлагается разговор об именно фигуративном характере существования общего и обобщения в феномене человеческой свободы хорошо проиллюстрированном в историческом ракурсе. В заключении делается вывод о необходимости построения позиции самокритичного рационализма в гуманитарной науке. Такая позиция позволяет осуществлять диалектическое единство не только необходимого и случайного, случайного и закономерного, но и искомое единство творческой свободы и моральной отвественности. |