Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14242
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorIvanov, A. G.en
dc.contributor.authorИванов, А. Г.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T06:56:31Z-
dc.date.available2018-12-12T06:56:31Z-
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationИванов, А. Г. «Сокровенное в недрах человеческой души искусство»: начало концепта воображения / А. Г. Иванов // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2014. – № 10. – С. 124-130.ru
dc.identifier.issn1562-2983
dc.identifier.issn1994-8484
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14242-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14242
dc.description.abstractThe precondition of the approach implemented in this article is the understanding of the imagination as a category relevant to the ontology of culture. In this context, the imagination is a concept created by humans for self-understanding. The author of the article considers the theory of imagination, expressed in the Critique of Pure Reason by I. Kant, to be the beginning and the source of interpretation of imagination. Despite the discrepancy of the two editions of the Critique of Pure Reason, we can distinguish in Kant’s theory of imagination the number of characteristics relevant to the subsequent interpretations. They are apriority, transcedentality, spontaneity, synthetical character, schematism, productivity and paradoxicality. Consideration of the imagination in the Critique of Judgment raises the problem of interaction of all abilities, the boundaries between which are blurred. In the 19th-20th centuries, the problem of abilities correlation resulted in the problem of discourses relation. In future, it is necessary to consider the interpretation of the characteristics of imagination, which were demonstrated in modern culture.en
dc.description.abstractПредпосылкой подхода, реализованного в данной статье, выступает понимание воображения как категории, имеющей отношение к онтологии культуры. В этом ключе воображение есть концепт, создаваемый человеком для понимания самого себя. Началом и источником осмысления воображения мы считаем теорию воображения, изложенную в «Критике чистого разума» И. Канта. Несмотря на разночтения двух изданий «Критики чистого разума», мы можем выделить в теории Канта ряд характеристик воображения, имеющих значение для последующих интерпретаций. Это априорность, трансцендентальность, спон танность, синтетичность, схематичность, продуктивность и парадоксальность. Рассмотрение воображения в «Критике способности суждения» ставит вопрос о взаимодействии всех способностей, границы между которыми оказываются размыты. В XIX-XX вв. проблема соотнесения способностей вылилась в проблему соотнесения дискурсов. В дальнейшем необходимо рассмотреть интерпретации характеристик воображения, которые были даны в культуре современности.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия. – 2014. – № 10ru
dc.subjectcultureen
dc.subjectconcepten
dc.subjectimaginationen
dc.subjectвоображениеru
dc.subjectкультураru
dc.subjectконцептru
dc.title«Сокровенное в недрах человеческой души искусство»: начало концепта воображенияru
dc.title.alternative«Аn art, hidden in the depths of the human soul»: the beginning of the concept of imaginationen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage124
local.description.lastpage130
local.issue10
local.identifier.uuid661e3bf1-5dc8-4239-9807-1db67ced30fb-
local.identifier.handleru-tsu/14242-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9_Иванов.pdf340.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.