Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14245
Title: Научное исследование — основная структурная единица познания как человеческой деятельности (на примере места и роли описания и объяснения в научном познании)
Other Titles: Scientific reseach as a basic structural unit of cognition as the human activity (the case of place and role of the description and the explanation in the scientific cognition)
Authors: Халин, Сергей Михайлович
Sergey, M. Halin
Keywords: поиск;начальное описание;этапы научного исследования;форма движения познания;структурная единица научно- познавательной деятельности;Научное исследование;stages of scientific investigation;final description;search;initial description;types of scientific research;form of the cognition movement;main structural unit of the scientific and educational activity;Scientific research (investigation);виды научных ис- следований;итоговое описание
Issue Date: 2014
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Философия 2014
Abstract: Статья посвящена обоснованию онтологической и теоретико- познавательной гипотезы о том, что научное исследование является основной структурной единицей научно-познавательной деятельности и, по сути, своео- бразной формой движения познания. Отмечается факт отсутствия необходи- мого внимания современных философов, логиков и методологов науки к научному исследованию как к процессу деятельности людей. Автор обращается к опыту отечественных разработок данной темы в 60-80-е гг. ХХ века, анализируя соот- ветствующие подходы. В статье дается авторская трактовка этапной струк- туры всякого научного исследователя, предлагается его общая схема: начальное описание — поиск — итоговое описание. Отмечается значение авторской раз- работки этапной структуры исследования для дальнейшей разработки также авторской концепции метапознания как особого важнейшего рода познания, наряду с естествознанием и социально-гуманитарным познанием. Отмечается необходимость дальнейшей конкретизации общей схемы научного исследования через введение понятий «элементарное исследование», «составное исследование» и «составное сложное . The article is devoted to substantiation of the ontological and theoretical hypothesis that scientific research is a main structural unit of the scientific and educational activity and is virtually some kind of the form of cognition movement. The author points out that philosophers, logicians and methodologists of science do not pay sufficient attention to scientific research as a process of human activity. The author turns to domestic practices of this subject in the 60-80s of the 20th century and analyses corresponding approaches. The author’s interpretation of the stage structure of every scientific research is given in the article as well as its general scheme: initial description — search — final description. The significance of the author’s development of investigation stage structure for further elaboration of the author’s metacognition concept as one of the major kind of cognition, along with natural and socio-humanitarian sciences is being emphasized. The author marks the necessity of further elaboration of concrete definition for scientific research general scheme by introducing the following notions: elementary research, compound research, and compound complex research. The author expects to give a proper account of his ideas in the follow-up article in this edition.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14245
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
12_Халин.pdf347,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.