Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14299
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKomarov, S. A.en
dc.contributor.authorКомаров, С. А.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T06:58:26Z-
dc.date.available2018-12-12T06:58:26Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationКомаров, С. А. Первая цензурная редакция "русской сказки" П. П. Ершова "Конек-горбунок": источники как фактор замысла / С. А. Комаров // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Филология / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2013. – № 1. – С. 159-167.ru
dc.identifier.issn1562-2983
dc.identifier.issn1994-8484
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14299-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14299
dc.description.abstractIn the present article for the first time Biblical axiological and artistic bases of the first censored edition of the literary fairy tale by Ershov «The Little Humpbacked Horse» come to light in detail, as the most significant layer of these signs is described. The author offers the concept of the historico-philosophical nature of creation made by the young Siberian writer. Ershov’s dialogical polemics with Pushkin texts is considered to be a design feature of the genre and substantial solution of an aesthetic aim. The age and educational and professional choice of the nineteen-year-old student of the Imperial University are defined in the article as essential reference points of reconstruction in the plan of the fairy tale. The priority of Ershov’s knowledge of the Biblical text is considered to be the natural standard of culture of the Russian gymnasium, university and spiritual and civil education together with the well-known religious and personal tendencies of the artist. The author considers popularity of the Ershov’s fairy tale in Russia to be conditioned by it being a natural retranslator of a valuable and figurative system of Biblical worldview in democratically wide layers of the reading orthodox country, as one of sources of maintenance of its religious and spiritual system throughout nearly two centuries. In correspondence of the artistic message of the Ershov’s fairy tale with the matrix bases of mass readers’ religious consciousness of Russia it is seen, along with other factors, as a secret of steady popularity of this text which has become really the national one.en
dc.description.abstractВ статье впервые предметно выявляются библейские аксиологические и образные основы текста первой цензурной редакции литературной сказки Ершова «Конек-Горбунок», описывается наиболее значимый слой этих знаков. Автором предлагается концепция историко-философской природы творения юного сибирского писателя. Диалогическая полемика Ершова с пушкинскими текстами рассматривается в качестве конструктивной особенности жанрового и содержательного решения эстетической задачи. Возраст и образовательно-профессиональный выбор девятнадцатилетнего студента императорского университета определяются в статье в качестве существенных ориентиров реконструкции замысла сказки. Приоритет знания библейского текста Ершова рассматривается как естественный стандарт культуры российской гимназии, университетского и духовно-гражданского воспитания в совокупности с известными религиозно-личными склонностями художника. Автор исходит из мысли о популярности ершовской сказки в России как естественного проводника ценностно-образного строя библейского мирочувствования в демократически широкие слои читающей православной страны, как один из источников поддержания ее религиозно-духовного строя на протяжении почти двух столетий. В совпадении художественного послания ершовской сказки с матричными основаниями массового читательского религиозного сознания России усматривается, наряду с другими факторами, секрет устойчивой популярности данного текста, ставшего поистине народным.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Филология. – 2013. – № 1ru
dc.subjectPushkinen
dc.subjectErshoven
dc.subjectAblesimoven
dc.subjectBiblical layeren
dc.subjectsourcesen
dc.subjectplanen
dc.subjectliterary fairy taleen
dc.subjectЕршовru
dc.subjectАблесимовru
dc.subjectПушкинru
dc.subjectлитературная сказкаru
dc.subjectбиблейский слойru
dc.subjectисточникиru
dc.subjectзамыселru
dc.titleПервая цензурная редакция «русской сказки» П.П. Ершова «Конек-горбунок»: источники как фактор замыслаru
dc.title.alternativeThe first censored edition of the «Russian tale» by Petr P. Ershov – «The little Humpbacked Horse»: sources as a factor of the author's intentionsen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage159
local.description.lastpage167
local.issue1
local.identifier.uuid61aac35b-ab3d-4032-9d95-610ec99a06cc-
local.identifier.handleru-tsu/14299-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Комаров С.А..pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.