Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14301
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMarillaud, P.en
dc.contributor.authorМарийо, П.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T06:58:30Z-
dc.date.available2018-12-12T06:58:30Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMarillaud, P. Les trois discours d'autorite de laerte et de polonius dans la scene 3 de l'acte i de l'Hamlet de Shakespeare = Три случая родительского "властного" дискурса в трагедии У. Шекспира "Гамлет" / P. Marillaud // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Филология / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2013. – № 1. – С. 16-24.ru
dc.identifier.issn1562-2983
dc.identifier.issn1994-8484
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14301-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14301
dc.description.abstractThis article is written within the scope of the 34th International Symposium «Languages and Signification», Albi, France, 8-11 July 2013 the theme of which is announced as «The Discourse of Power» (Discourse d’autorit et de l’autorit). The author, president of the symposium, demonstrates upon the three texts of a didactic character taken from the «Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark», the semiolinquistic parameters of the parental authoritative discourse, the major of them being the categories of will and masculinity, as well as epistemological characteristics of this tragedy and the dichotomy of obedience/ disobedience. For the theoretical grounding the author attracts Umberto Eco’s concept of presuppositions, J. Austin’s Speech Act Theory (SAT) as well as scientific approaches to discourse by E. Benveniste, H.P. Grice and semiotitians of the Paris School and other theories of cultural and sociological character.en
dc.description.abstractСтатья написана в рамках подготовки к 34-му международному симпозиуму «Языки и значение» (8-11 июля 2013 г., Франция (г. Альби)), темой которого заявлен «Дискурс власти» (Discourse d’autorit et de l’autorite). Автор, президент данного симпозиума, демонстрирует на примере трех текстов назидательного характера из трагедии У. Шекспира «Гамлет», какие семиолингвистические механизмы задействованы при родительском властном дискурсе, где особую роль играет воля отца или брата и, соответственно, категория маскулинности, эпистемологические характеристики дискурса, а также дихотомия послушание/ непослушание. Для теоретического обоснования привлекаются теории пресуппозиций, теория речевых актов, теории Э. Бенвениста, Г.П. Грайса, подходы к анализу дискурса Парижской семиотической школы, а также ряд других теорий культурологического и социологического планов.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isofren
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Филология. – 2013. – № 1ru
dc.subjecthabitusen
dc.subjectspeech acten
dc.subjectobedienceen
dc.subjectpresuppositionen
dc.subjectdiscourse of Authorityen
dc.subjecttragedy of Honoren
dc.subjectпослушаниеru
dc.subjectтрагедия честиru
dc.subjectпресуппозицииru
dc.subjectвластный дискурсru
dc.subjectгабитусru
dc.subjectречевой актru
dc.titleLes trois discours d'autorite de laerte et de polonius dans la scene 3 de l'acte i de l'Hamlet de Shakespearefr
dc.title.alternativeThree сases of the parental ``authority'' discourse between Laertes and Polonius in “Hamlet” by William Shakespeareen
dc.title.alternativeТри случая родительского «властного» дискурса в трагедии У. Шекспира «Гамлет»ru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage16
local.description.lastpage24
local.issue1
local.identifier.uuidb3c22f1b-0d96-4d21-a3ef-ecd5a0c0cd32-
local.identifier.handleru-tsu/14301-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marillaud, Pierre.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.