Abstract: | The honoured water sources of the Tyumen region, located in the territory of Vikulovo, Golyshmanovo, Iset, Ishim, Tyumen and Yurginsky areas, are considered. A classification of water sources is presented. First, these are the sources, the foundation of which happened recently, and «from above» (a well in the village Kamenka of the Tyumen region). Secondly, these are the sources formed «from below», by the will of a person or group of people (the spring in Maryino gorge of the Isetsky area). Thirdly, and this is the most numerous group of water bodies, the water resources appeared and functioned because of the interaction of the Church and the people (the Krivankovsky well in the Yurginsky area). It is revealed that the way of foundation of a source influences the features of its worship, and those functions, which it performed in the past, or carries out in the present. The functions of sources are identified and analysed in diachronic and synchronic ways: mediating, treating, sacrificial, protecting, consolidating, communicative, informing, aesthetic, emotive, environmental-protecting. The conclusion is that the most fully all the functions are manifested in the honouring of the third group of sources. In general, all «sacred» sources demonstrate the different sides of national religiousness in the context of the history of the country and the region. Рассматриваются почитаемые водные источники Тюменской области, находящиеся на территории Викуловского, Голышмановского, Исетского, Ишимского, Тюменского и Юргинского районов. Предлагается классификация водных источников. Во-первых, это источники, обоснование которых произошло в последнее время и «сверху» (колодец в с. Каменка Тюменского района). Во-вторых, это источники, образованные «снизу», по воле того или иного человека или группы людей (родник в Марьином ущелье Исетского района). В-третьих, и это самая многочисленная группа водных объектов, источники возникли и функционировали при взаимодействии церковного и народного начал (Криванковский колодец в Юргинском районе). Выявляется, что именно способ обоснования того или иного источника влияет на особенности его почитания и те функции, которые он выполнял в прошлом или выполняет в настоящем. Выделяются и анализируются функции источников в диахронии и синхронии: медиаторная, лечебная, протекторная, консолидирующая, коммуникативная, информационная, эстетическая, эмотивная, природоохранная. Делается вывод, что наиболее полно все функции проявляются в почитании третьей группы источников. В целом все «святые» источники демонстрируют разные грани народной религиозности в контексте истории страны и региона. |