Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14794
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSmagulov, N. K.en
dc.contributor.authorKaliyeva, M. A.en
dc.contributor.authorAdilbekova, A. A.en
dc.contributor.authorСмагулов, Н. К.ru
dc.contributor.authorКалиева, М. А.ru
dc.contributor.authorАдилбекова, А. А.ru
dc.date.accessioned2018-12-12T09:35:59Z-
dc.date.available2018-12-12T09:35:59Z-
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationСмагулов, Н. К. Влияние процесса обучения на резистентность организма студентов-медиков / Н. К. Смагулов, М. А. Калиева, А. А. Адилбекова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Экология и природопользование / главный редактор С. Н. Гашев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2015. – Т. 1, № 4(4). – С. 172-180.ru
dc.identifier.issn2411-7927
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14794-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14794
dc.description.abstractAccording to medical aid appealability, morbidity characterizes the degree of resistance of students’ organism, their ability to resist the adverse environmental factors, including social environment. The paper estimates the incidence rate among medical students in educational process. The object of the study is the students of Karaganda State Medical University (KSMU). Assessment of the health status of students was based on the results of the in-depth analysis of morbidity with temporary disability by the method of N. V. Dogle, A. Ya. Yurkevich (1984). An indicator such as the total percentage ratio of people who was ailing and who was not (31.2% / 68.8%) says about the negative impact of intensive learning process at the medical university on the students’ health. In fact, one-third of the students get sick, this is a significant indicator. Analysis of morbidity rate of students according to place of residence showed that at 1st year all morbidity rates of non-resident students were significantly higher than of local students. Assessment of the structure of disease nosology showed that infectious diseases were at first place, accounting for 35% of all diseases. They were followed by diseases of the genitourinary system (25%), and in the third place there were respiratory diseases (20%). Among the infectious diseases the lion’s share is taken up by angina, acute respiratory viral infection and influenza, among respiratory diseases – chronic pharyngitis, somewhat below – chronic bronchitis. All the morbidity rates reflect the overall reduced level of resistance of the students’ organism, which shows a pronounced negative impact of educational technology on the health indicators of young people.en
dc.description.abstractРабота посвящена оценке заболеваемости студентов-медиков в процессе обучения. Объект исследования – студенты КГМУ. По данным обращаемости, заболеваемость характеризуется, прежде всего, степенью резистентности организма студентов, их способностью сопротивляться воздействию неблагоприятных факторов окружающей и, в том числе, социальной среды. Оценка состояния здоровья студентов основывалось на результатах углубленного анализа заболеваемости с временной утратой трудоспособности по методике Н. В. Догле, А. Я. Юркевич (1984). Негативное влияние интенсивного учебного процесса медицинского университета на здоровье студентов выражается через показатель общего процентного соотношения болевших и не болевших лиц (31,2% к 68,8%). Фактически треть студентов болеет – это существенный показатель. Анализ показателей заболеваемости у студентов в зависимости от места жительства показал, что на 1 курсе у приезжих студентов все показатели заболеваемости были достоверно выше, чем у местных. Оценка структуры заболеваемости по нозологии показала, что на первом месте у студентов инфекционные заболевания (35%), на втором – болезни мочеполовой системы (25%), на третьем – болезни органов дыхания (20%). Среди инфекционных болезней львиную долю (9,5 из 10,3) занимали ангина, ОРВИ и грипп, среди болезней органов дыхания – хронический фарингит, несколько ниже – хронический бронхит. Все показатели заболеваемости отражают пониженный уровень резистентности организма студентов, что свидетельствует о выраженном негативном влиянии образовательных технологий на показатели здоровья молодежи.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Экология и природопользование. – 2015. – Т. 1, № 4(4)ru
dc.subjecteducational processen
dc.subjectmedical universityen
dc.subjectstudentsen
dc.subjectmorbidityen
dc.subjectresistanceen
dc.subjectобразовательный процессru
dc.subjectмедицинский университетru
dc.subjectстудентыru
dc.subjectзаболеваемостьru
dc.subjectрезистентностьru
dc.titleВлияние процесса обучения на резистентность организма студентов-медиковru
dc.title.alternativeThe influence of learning process on boby resistance of medical studentsen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage172
local.description.lastpage180
local.issue4(4)
local.volume1
local.identifier.uuid22aac42b-f612-4eb6-b07f-9d62f9ff60ca-
local.identifier.handleru-tsu/14794-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Экология и природопользование

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Смагулов_Калиева_Адильбекова.pdf301.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.