Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14963
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBurova, S. N.en
dc.contributor.authorБурова, С. Н.ru]
dc.date.accessioned2018-12-12T09:44:06Z-
dc.date.available2018-12-12T09:44:06Z-
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationБурова, С. Н. Град Божий ("Россия распятая" М. Волошина) в триптихе Д. Андреева "У стен Кремля" / С. Н. Бурова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2016. – Т. 2, № 1. – С. 100-111.ru
dc.identifier.issn2411-197Х
dc.identifier.issn2500-0896
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14963-
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14963
dc.description.abstractThe development of the creative heritage of an outstanding representative of Russian literary underground, D. L. Andreev, began in our country since the late 80s, when the documents required for the inclusion of artistic works of the author in the historical and cultural context and the establishment of creative contacts with contemporaries were legalized. The article deals with the triptych «The Walls of the Kremlin» by D. Andreev in the correlation with another work of the Russian underground – «Russia crucified» by M. Voloshin. Voloshin’s work was created in the first post-revolutionary years, and it reflects the main features of the literature of the first years of the October Revolution (which can be characterized as the apocalyptic literature of syncretism). D. Andreev’ triptych, though created at a later time, in the outlined spiritual perspective of Russia (Kremlin Heaven) has some attributes in common with Voloshin’s «City of God». The observed similarity is due to both the artists belonging to the type of visionary writers, which is barely distinguishable in the Russian philological studies.en
dc.description.abstractОсвоение творческого наследия выдающегося представителя русского литературного андеграунда Д. Л. Андреева, начавшееся в нашей стране с конца 80-х гг., когда легализовались его тексты, требует включения художественных произведений автора в историко-культурный контекст, а также установления творческих контактов с современниками. В статье рассматривается триптих «У стен Кремля» в соотнесенности с еще одним произведением русского андеграунда – «Россией распятой» М. Волошина, созданым в первые послеоктябрьские годы и отражающим основные признаки литературы первых лет Октября (литературы апокалиптического синкретизма). Триптих Д. Андреева хоть и создавался в более позднее время, в прочерчиваемой духовной перспективе России (Кремль Небесный) видит признаки, сближающие ее с Градом Божьим М. Волошина. Выявленное сходство обусловлено принадлежностью обоих художников к визионерскому типу писателей, крайне слабо различаемому в отечественной филологии.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2016. – Т. 2, № 1ru
dc.subjectanalogue fielden
dc.subjectapocalyptic syncretismen
dc.subject«vestnichestvo»en
dc.subjectmessengeren
dc.subject«extreme» literary eraen
dc.subjectvisionaryen
dc.subjectthe literary undergrounden
dc.subject«вестничество»ru
dc.subjectвестникru
dc.subject«крайняя» литературная эпохаru
dc.subjectвизионерствоru
dc.subjectапокалиптический синкретизмru
dc.subjectлитературный андеграундru
dc.subjectполе аналоговru
dc.titleГрад Божий («Россия распятая» М. Волошина) в триптихе Д. Андреева «У стен Кремля»ru
dc.title.alternativeThe City of God («Crucified Russia» by M. Voloshin) in the triptych of D. Andreev «At the Kremlin walls»en
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage100
local.description.lastpage111
local.issue1
local.volume2
local.identifier.uuid8e971cec-0d5e-45a8-93aa-be14b9ac98c9-
local.identifier.handleru-tsu/14963-
dc.identifier.doi10.21684/2411-197X-2016-2-1-100-111
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
100_111.pdf435.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.