Abstract: | The image of «deaf Rus» is investigated in the article and is represented as a topos «Sukhodol», the semantics of the lexeme «deaf» is analyzed, new contradictory meanings that Sukhodol has in the tale of Bunin are explored, the basic concepts, such as «Sukhodol’s life», «Sukhodol’s death», «Sukhodol’s soul», «Sukhodol’s language», «Sukhodol’s love» denoting the belonging to the place are investigated, special attention is paid to the poetics of senses (visual, sound, tactile perception, smell, and taste), the motive of the genus and the spatial representation of «deaf Rus» are considered. The space of reminiscences, memory, and dream is opposed to the reality and occupies a special place. The spatial approach is still actual in modern literature and is the most applicable in the study of Bunin’s works as it correlates with his idea of liberation from time. Two fundamental hypostases of «deaf Rus» in the tale «Sukhodol» are identified and examined in the article – the image-hero and the voice, their ability to influence a person is analyzed, and the question on the genre of the tale is raised. В статье рассматривается образ «глухой Руси», представленный топосом Суходол, анализируется семантика лексемы «глухой», изучаются новые противоречивые смыслы, которыми наделяется Суходол в повести Бунина. Исследуются основные мотивы, такие как «суходольская жизнь», «суходольская смерть», «суходольская душа», «суходольский язык», «суходольская любовь», обозначающие принадлежность к месту. Уделяется внимание поэтике ощущений (зрительное, звуковое, тактильное восприятия, обоняние и вкус), мотиву рода, а также рассматривается пространственная репрезентация «глухой Руси». Особое место занимает пространство воспоминаний, памяти, сна, которое противопоставлено реальности. Пространственный подход остается актуальным для современного литературоведения и наиболее применим при исследовании произведений Бунина, т. к. созвучен с его представлениями об освобождении от времени. В статье выделяются и изучаются две основные ипостаси «глухой Руси» – образ-герой и голос, анализируется их способность оказывать влияние на человека, поднимается вопрос о жанровой природе произведения. |