Abstract: | In this article on the basis of the analysis of publications that tackle the subject position of a student in the educational process, and on the empirical study of the real manifestation of the subject position of students in educational interactions the author justifies the presence of the four types of students’ subjective positions. The author proposes general guidelines for the development of the level of subjectivity in the university educational process. The author distinguishes such types of subjective positions of a student as a «subject of educational interaction», «subject of task decisions», «subject of educational activity», «subject of vocational education», considering them as certain levels in the process of shaping the position of the professional activity subject. The author emphasizes that it is impossible to develop pedagogical techniques, to create tools, methods, forms of training, directly aimed at the development of professionally oriented subject position of students. The author states that it is possible to identify only general guidelines of this development. They are: emphasis on the correlation of educational and professional activities; promotion for reflective activities; expanding the ways of updating a subjective position to life-long learning, and the subjectivity of practical training. The author believes that the main resource for the development of subjective position of a student in educational interactions is the corresponding position of the teacher, the teacher’s creative individuality. На основе анализа публикаций, рассматривающих субъектную позицию студента в образовательном процессе, и эмпирического изучения автором реальных проявлений данного явления обосновывается наличие четырех типов субъектных позиций студентов, а также общие ориентиры развития уровня субъектности в учебном процессе вуза. Автор выделяет такие типы субъектных позиций студента, как «субъект учебных взаимодействий», «субъект решения задачи», «субъект учебной деятельности», «субъект профессионального образования», рассматривая их в качестве определенных уровней в процессе формирования позиции субъекта профессиональной деятельности. Обосновывается мнение о том, что разработать педагогические технологии, создать средства, методы, формы организации обучения, напрямую направленные на развитие профессионально ориентированной субъектной позиции студентов, невозможно. Можно обозначить только общие ориентиры такого развития: постоянное подчеркивание связи учебных и профессиональных действий; стимулирование рефлексивной деятельности; расширение репертуара способов актуализации субъектной позиции в организации самостоятельной работы; повышение возможностей проявления субъектности в период прохождения практик. Автор считает, что главным ресурсом развития субъектной позиции студента в учебных взаимодействиях является субъектная позиция преподавателя, его творческая индивидуальность, демонстрация собственного отношения к профессии. |