Abstract: | Nowadays the problem of developing value attitude to health has achieved a high level of theoretical and empirical research. However, a relatively deep study of the problem in the psychological-pedagogical science correlates with a lackprofoundof attention to the process of developing value attitude to health in children of a preschool age during their sports and recreational activities. The purpose of this research is to identify content characteristics, criteria and directions in the developing of value attitude to health in preschool age children that through the prism of education, sports, and recreational activities will provide readiness and ability of the child to health-saving behavior. The author identifies that the value attitude to health is formed by «integrative education of a person», the criteria of which are: a system of knowledge about the concept of health, healthy lifestyles, health-saving rules and behavior used in the daily activity of children. Motivation and the need for maintaining and promoting health and health-saving behavior serve as the basis for acme-health. The child is regarded as the subject of health-saving processes. In the article the intellectual values of physical culture in the context of health-activity of preschool education and the basic characteristics of emotional and volitional spheres of children in valeological culture are presented. The author highlights the results of the theoretical study of developing value ideas about health in children of preschool age. These results are interpreted in the following areas: development of a positive emotional response, emotional response to the manifestation of socially significant value concepts in secure valeological situations; emotional manifestation of value relationships; internalization of value concepts in the light of recognition of familiar values in new situations; raising the value assessment, self-motivation through the expression of attraction and empathy; willingness and ability to express actively value ideas and valeological knowledge in different kinds of situations; developing a complete picture of the world; formation the traits of a child's personality. It is concluded that the indicator of a successful development of the value attitude to health in children of a preschool age is healthy behavior, which includes the following terms: healthy habits and actions, traditions of healthy behavior, as well as the development of elementary self-help skills. Проблема формирования ценностного отношения к здоровью на сегодняшний день отличается достаточно высоким уровнем как теоретических, так и эмпирических разработок. Однако относительно глубокое изучение данной проблемы в психолого-педагогической науке сочетается с недостаточным вниманием к формированию ценностного отношения к здоровью у детей младшего дошкольного возраста в процессе физкультурно-оздоровительной деятельности. Цель исследования – выявить содержательные характеристики, критерии и направления в формировании ценностного отношения к своему здоровью у детей младшего дошкольного возраста, которые через призму образовательной и физкультурно-оздоровительной деятельности обеспечат готовность и способность ребенка к здоровьесберегающему поведению. Авторы выявили, что ценностное отношение к здоровью представляет собой «интегративное образование личности», критериями которого являются: система знаний и представлений о здоровье, здоровом образе жизни, здоровьесберегающих правилах и поведении с последующей трансформацией в ежедневную деятельность детей (игровую, трудовую и пр.); мотивация и потребность в сохранении и укреплении здоровья; здоровьесберегающее поведение, в основе которого формируется акме-здоровье (наивысшая ценность в ряду общечеловеческих ценностей), а сам ребенок выступает субъектом здоровьесозидания. В статье обоснованы интеллектуальные ценности физической культуры в контексте здоровьесберегающей деятельности учреждений дошкольного образования, определены основные характеристики эмоционально-волевой сферы детей младшего дошкольного возраста в области валеологической культуры. Излагаются результаты теоретического исследования формирования ценностных представлений о здоровье у детей младшего дошкольного возраста, интерпретируемые в следующих направлениях: развитие положительной эмоциональной реакции, эмоциональных откликов на проявление общественно значимых ценностных представлений в режимных ситуациях валеологической направленности; эмоциональное проявление ценностного отношения; интериоризация ценностных представлений через призму узнавания уже знакомых ценностей в новых жизненных ситуациях; воспитание ценностной оценки, самооценки, через побуждение к выражению аттракции, эмпатии; готовность и способность проявлять в действиях, выражать в разного рода жизненных ситуациях ценностные представления и валеологические знания; формирование целостной картины мира; формирование качеств личности ребенка. Делается вывод о том, что показателем успешного формирования ценностного отношения к своему здоровью у детей младшего дошкольного возраста является здоровьесберегающее поведение, которое включает следующие слагаемые: здоровые привычки-действия, традиции здорового поведения, а также формирование элементарных навыков самообслуживания. |